Norddjurs får ros for lokalt samarbejde om uddannelse

Norddjurs Kommune, Dansk Byggeri Østjylland og Dansk Byggeri Lokalforening Djursland har netop haft deres årlige dialogmøde, hvor alt fra lokalt samarbejde til kommunens anlægsbudget var på dagsordenen. På mødet fik kommunen både ros og gode råd af de lokale virksomheder.

I Norddjurs har man valgt at hæve kommunens anlægsbudget fra 20 millioner kroner i 2019 til 60 millioner kroner i 2020, og det blev rost under dialogmødet.

- Vi vil fx gerne gøre noget ved vores skoler. Det kan blandt være nyt tag og andre renoveringsopgaver til gavn for elever og lærere. Det vil også betyde, at skolerne fremover kan spare penge på fx varmeregningen, siger borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen.

Samarbejde om job, erhverv og uddannelse
Dansk Byggeri glæder sig desuden over, at Norddjurs Kommune sammen med Syddjurs Kommune har et netværk, hvor aktører fra blandt andet erhvervslivet, uddannelsesorganisationerne og kommunernes ungeindsats samarbejder om at sikre, at alle unge, der tager en erhvervsuddannelse, har en læreplads, at alle virksomheder får de lærlinge, de har behov for, og at de unge gennemfører deres uddannelse.

- Vi står langt stærkere, når vi samarbejder på tværs og bruger de kompetencer og muligheder, vi hver især har. Fx kan de lokale virksomheder hjælpe med at finde lærepladser til de unge, der vælger en erhvervsuddannelse, og gennem skole- og virksomhedssamarbejder kan vi inspirere flere unge til at søge ind på uddannelserne. Sammen kan vi arbejde for, at de lokale virksomheder også i fremtiden kan skaffe medarbejdere fra nærområdet, siger formand for Dansk Byggeri Lokalforening Djursland, Harald Grønlund.

Behandlingen af byggesager bør speedes op
Under mødet opfordrede de lokale virksomheder kommunen til at prioritere sagsbehandlingen af byggesager, så de fremover bliver håndteret langt hurtigere end i dag.

- Vi er lydhøre over for de lokale virksomheders forslag, for vi vil gerne sikre, at Norddjurs er en attraktiv kommune at drive virksomhed i. Det er et område, som vi i kommunen er i gang med at forbedre, så både virksomheder og borgere kan komme hurtigere i gang med at bygge. I kommunen har vi et mål om, at vores byggesager i gennemsnit skal behandles på under tre uger, siger borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen.

Borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen, telefon 27 85 24 51
Formand for Dansk Byggeri Lokalforening Djursland Harald Grønlund, telefon 40 84 18 13