News Alert: I dag stemmer EU om at slippe landbrugsdyr fri af tremmer

Når EU parlamentet senere i dag stemmer om borgerforslaget ‘End The Cage Age’, kan det blive et paradigmeskifte i 27 europæiske lande.

Fikseret so spærret inde i fareboks, der er standard i det meste af EU - inklusive Danmark.

Torsdag d. 10. juni kan blive en skelsættende dag i landbrugets historie.

I dag kan blive slutningen på millioner af dyrs lidelser i små klaustrofobiske bure og bag tremmer.

Slut med burhøns, kalve i bokse og fikserede grise i Danmark, og færdig med indespærrede gæs, ænder og kaniner i de andre medlemslande.

Over 300 millioner dyr i EU lever fastlåst eller klemt sammen i bure det meste af deres liv, uden at få opfyldt selv de mest basale adfærdsbehov. Men det kan meget snart være fortid.

“Denne sommer kan blive et historisk vendepunkt, som vi altid vil huske som det moment, hvor vi trådte ud af den mørke middelalder, og afskaffede tremmer og bure for millioner af landbrugsdyr,” siger Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection Danmark, der har været drivkraft i den danske del af ‘End The Cage Age’.

Borgerinitiativet er det største af sin art i EU's historie, og kan blive til lov i 27 europæiske lande, hvis EU Kommissionen følger det sandsynlige udfald af Parlamentets afstemning i dag.

Niels Fuglsang, (S) næstformand i EUs dyrevelfærdsudvalg, har støttet initiativet fra starten sammen med Nikolaj Villumsen (EL) og Margrethe Auken (SF).

Socialdemokraternes mand i Parlamentet er overbevist om, at forslaget bliver stemt igennem, og dermed vedtaget af de folkevalgte politikere i EU:

”Borgerinitiativet mod at spærre dyr inde i EU's landbrug er et enormt skridt mod bedre dyrevelfærd, og fortjener at blive taget alvorligt af både politikere og EU Kommissionen.
Jeg tror på, at det bliver vedtaget i Parlamentet, når vi stemmer om det,” siger Niels Fuglsang til World Animal Protection i anledning af afstemningen.

“Hvis forslaget går igennem, er det en vigtig demokratisk milepæl, og en stor festdag for de borgere og organisationer, der i mange år har kæmpet for dyrene i det højintensive landbrug,” siger Esben Sloth.

Fakta om ’End The Cage Age’:
Kampagnen startede som en underskriftsindsamling i 2019 i England. Med krav om bedre dyrevelfærd og afskaffelse af burdyr i landbruget.
1,4 millioner EU-borgere har skrevet under.
Siden har multinationale fødevarekoncerner som Nestlé, Mondelez, Unilever og Aldi tilsluttet sig.
Kampagnen er også støttet af den internationale dyrlægeforening IVSA, en lang række internationale videnskabsmænd og forskere, European Environmental Bureau samt en lang række miljø- og dyrebeskyttelsesorganisationer.
EU Kommissionen tager stilling til borgerinitiativet d. 30 juni.

Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection Danmark

World Animal Protection er en global dyrebeskyttelsesorganisation med kontorer i 14 lande.

Alene i Danmark har World Animal Protection over 50.000 faste støtter og 120.000 følgere på FacebookI over 50 år har organisationen ydet førstehjælp til dyr i katastrofeområder, og dyr i hele verden har nydt godt af World Animal Protections støtter. Dyrebeskyttelsesarbejdet udføres primært på baggrund af private donationer.