Nets udvikler mikrobetalinger til digitale medier

Blockchain-teknologien, der driver bitcoinsystemet, er kernen i et nyt Nets-udviklet betalingskoncept til digitalt indhold. Systemet skal give mediebranchen bedre muligheder for at tage småbeløb for indholdet.

Teknologien, der driver det velkendte bitcoinystem, kan også være med til at drive nye indtægtskilder til den danske og internationale mediebranche.

Sådan lyder ideen bag et nyt koncept til mikrobetalinger, som Nets i øjeblikket udvikler.

Mikrobetalingssystemet bliver et supplement, som mediehuse kan bruge til at gøre det hurtigere og billigere at betale små beløb for enkeltartikler, musik eller andet digitalt indhold – indhold, som det i dag kan være en udfordring at ekspedere på en let og effektiv måde.

Lavere omkostninger
Den udfordring kan blockchain-teknologien være med til at løse, fordi systemet kan gøre det muligt at flytte rundt på værdier med meget lave omkostninger – og med en høj grad af gennemsigtighed.

En mulighed med teknologien er at introducere en særlig slags credits, der kan bruges på tværs af indholdsudbydere. Det kan være netaviser, musikudbydere, streamingtjenester eller udbydere af wifi-hotspots.

- Konceptet adresserer flere ønsker fra vores kunder i mediebranchen og åbner samtidig også potentielt et marked for betalinger, som Nets ikke servicerer i dag. Vi ved, at mange mediehuse er på jagt efter systemer, der kan håndtere små betalinger, siger Simon Buchwaldt-Nissen, der er Senior Manager, Corporate Strategy hos Nets.

Betalingskort indbygget
Selve mikrobetalingerne vil ske med en særlig slags medie-credits, og der kan der knyttes både betalingskort og kontobetalinger til platformen, så det bliver let at bruge for kunderne.

Systemet tegner til at blive et markant anderledes bud på, hvordan medier og andre indholdsudbydere i fremtiden vil kunne tjene penge på deres indhold. De lave omkostninger i systemet kan potentielt øge indtjeningen for medier og andre udbydere af digitalt indhold, der kan sælge indhold for små beløb og alligevel få en god forretning ud af det.

Løsningen, der fortsat er under udvikling, bliver samtidig blandt de første, der kommer ud af det nystiftede Blockchain Development Lab hos Nets, hvor Nets afsøger mulighederne med nye teknologier.

Systemet er fortsat under tilpasning, og er foreløbig at betragte som et proof of concept, der tilpasses kundernes kommercielle virkelighed.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Pressechef, Søren Winge, Nets
T +45 29 48 26 46,

swing@nets.eu

Danskernes brug af Dankort i juni 20189.7.2018 09:30pressemeddelelse

I juni steg antallet af betalinger med Dankort med 4,6 % og forbruget med Dankort med 1,8 % i forhold til samme måned sidste år. Oversigt over brug af Dankort i juni 2018 2018 2017 Vækst Samlet antal betalinger med Dankort (mio.) 114,3 109,3 4,6 % Dankort-forbrug i alt (mia. DKK)* 33,1 32,5 1,8 % Dankort-forbrug fysisk handel (mia. DKK) 25,2 - - Dankort-forbrug online (mia. DKK)* 6,3 - - Dankort-forbrug øvrige** 1,6 *Tallene for forbrug og betalinger er eksklusive pengeoverførsler via mobil, hvor Dankort er brugt. Disse overførsler udgør omkring 2-3% af det totale antal betalinger med Dankort. Tallene i tabellen er afrundet for overskuelighedens skyld. ** Dækker blandt andet over selvbetjening på broer, parkering, tankstationer osv. Kontaktoplysninger: Mads Allingstrup, presserådgiver hos Nets M: +45 29 48 26 46 E: maall@nets.eu