NetsNets

Nets ingår strategiskt partnerskap med Przelewy24 i Polen

Nets etablerar en strategisk allians med Przelewy24, en ledande leverantör inom betalningar på nätet i Polen, vilket stärker positionen i landet efter förvärvet av Dotpay/eCard.

Den strategiska alliansen med Przelewy24 följer efter förvärvet av Dotpay/eCard, vilket kommer att ingå i ett konsoliderat bolag där Nets blir huvudaktieägare. Nuvarande VD och ägare för Przelewy24, Piotr Kurczewski, fortsätter som VD och aktieägare i det konsoliderade bolaget.

De två avtalen innebär ett starkt inträde för Nets i Polen, det sjätte största landet i EU som har stark tillväxt inom e-handel och stor potential för att öka andelen digitala betalningar.

– Med denna strategiska allians ökar vi närvaron för våra tjänster i Polen. Under de senaste åren har Przelewy24 haft hög tillväxt både i transaktionsvolym och intäkter, och tillsammans med Dotpay/eCard som nyligen blev en del av Nets-koncernen förväntar vi oss att ytterligare stärka vår position genom konsolidering och kommersiella initiativ, säger Bo Nilsson, VD för Nets.

Przelewy24 har ett brett utbud av e-handelslösningar. Som en del av Nets-koncernen kommer man att kunna stärka portföljen med innovativa e-handelslösningar, uppnå större industriell skala och synergier exempelvis genom gemensamma innovationsinitiativ.

– Med våra e-handelslösningar som grund kommer vi att ytterligare stärka vår övergripande tjänsteportfölj, och som en del av Nets-koncernen kommer vi att kunna öka innovationskraften genom våra gemensamma kompetenser till fördel för både företag och konsumenter, säger Piotr Kurczewski, VD för Przelewy24.

Przelewy24 har cirka 100 anställda och hade en omsättning på cirka 20 miljoner euro 2018. Förvärvet måste nu godkännas av behöriga polska myndigheterna innan avtalet kan betraktas som slutgiltigt.

Mediekontakt Nets
Søren Winge, Head of Press Relations
swing@nets.eu

Mediekontakt i Przelewy24
Anna Szymanska-Piper, Senior Alliances Officer
T.: +48 506 478 698
anna.szymanska@p24payments.com

Om Nets
På Nets ser enklare betallösningar som grunden för tillväxt och framsteg – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen som har 3 500 medarbetare och nu inkluderar tyska Concardis och polska Dotpay/eCard hjälper hundratals finansinstitut och hundratusentals företag och handlare i Europa att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som man levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en morgondag som är enklare än idag är det som driver oss.

Om Przelewy24
Przelewy24 är en ledande leverantör inom betalningar på nätet i Polen, som erbjuder tjänster så som omnkanal-betalningslösningar skräddarsydda för att klara av även de mest krävande affärsprocesserna. Företaget har cirka 100 anställda i Poznań och cirka 85 000 butiker som kunder.

Nets jatkaa laajentumistaan Puolassa muodostamalla strategisen allianssin Przelewy24:n kanssa11.2.2019 10:00:00Pressemeddelelse

Nets muodostaa strategisen allianssin Puolan johtavan online-maksupalvelutarjoajan Przelewy24:n kanssa. Uusi yhteistyö on jatkoa hiljattain loppuun saatetulle Dotpay/eCard-kaupalle ja se vahvistaa entisestään Netsin asemaa Puolassa, jossa digitaalinen maksaminen on voimakkaassa kasvussa. Przelewy24:n asiakkaat pääsevät yhteistyön myötä hyötymään laajemmasta, alan kehittyneintä tekniikkaa edustavasta sähköisen kaupan tuotevalikoimasta.