Nets fusionerer med Nexi og skaber førende europæisk betalingsformidler

Nets og Nexi har indgået en bindende aftale om at fusionere og bliver dermed blandt de absolut førende internationale betalingsformidlere, der vil sætte yderligere fart på overgangen til digitale betalinger i Europa.

Nets og Nexi, to førende aktører i den europæiske betalingsindustri, har efter en periode med eksklusive forhandlinger indgået en aftale om at fusionere gennem en udveksling af aktier.

Når fusionen med Nexi er gennemført, er det planen at fortsætte konsolideringen og gennemføre den fusion med SIA, som Nexi og SIA annoncerede planer for i sidste måned, og som er uafhængig af denne. De to selskaber har en komplementær geografisk tilstedeværelse og det er således ambitionen at skabe en europæisk sværvægter inden for betalingsformidling, der tilbyder sikre og innovative betalingsløsninger på tværs af betalingsformer, kanaler og relaterede ydelser til banker og forretninger i hele Europa.

Den nye koncern vil basere sig på en moderne, paneuropæisk teknologisk platform med en skala, der giver et solidt grundlag for fortsat vækst - både i digitaliserede regioner som Norden og særligt i lande som Italien, Tyskand og Polen, hvor digitaliseringsgraden fortsat er lav og vækstpotentialet er højt. Tilsammen får koncernen et godt afsæt for at kunne fortsætte med at opsøge partnerskaber med banker og forretninger i Europa.

CEO for Nexi, Paolo Bertoluzzo, siger: “Denne fusion, som følger lige efter vores aftale med SIA, skaber en førende europæisk betalingsformidler med en skala og kompetencer til bedst muligt at understøtte vores brede vifte af kunder på tværs af Europa lige fra borgere, forretninger, virksomheder, partnere, banker samt offentlige og finansielle institutioner. Sammen med Nets og SIA vil Nexi forvandles til en europæisk frontløber med adgang til et fire gange så stort marked, der rummer store vækstmuligheder. Den nye koncern vil, med sin tilstedeværelse i mere end 25 lande, være en digitaliseringsmotor i Europa, der kan sætte yderligere fart på overgangen til digitale betalinger. Vores medarbejdere og aktionærer i Nexi er meget inspirerede af visionen om at fremme digitale betalinger i Europa og ser frem til denne rejse fyldt med perspektiver for vækst. Vi glæder os til at gå sammen med de dygtige folk hos Nets, som driver en omfattende transformation af virksomheden. Kombinationen af passionerede og kompetente medarbejdere i den nye koncern rummer et stærkt potentiale for at kunne drive innovationen i betalingsindustrien i Europa mange år frem.”

”Dette er en vigtig milepæl på vores rejse hen mod at blive en førende spiller inden for betalinger i Europa. Fra vores afsæt i Danmark og Norge har vi de seneste år udviklet os til at være en europæisk aktør, der i kraft af en stærk innovationskraft og en stor indsats fra vores medarbejdere har været med til at forme den industri, vi befinder os i, som bliver stadig mere international. Vi har senest ekspanderet til Tyskand, Østrig, Schweiz og Polen – alle lande, som rummer et stort potentiale for vækst. Norden, og ikke mindst Danmark, vil fortsat være et vigtigt regionalt kraftcenter for den nye koncern, der med fordel vil kunne trække på den ekspertise, vi har opbygget ved at servicere en af de mest digitalt avancerede regioner i Europa,” siger Bo Nilsson, Group CEO for Nets.

De sidste tre år har Nets, under nye ejere anført af Hellman & Friedman, gennemgået en markant transformation drevet af massive investeringer, hvilket har ledt til en accelereret vækst af kerneforretningen, både organisk og gennem opkøb i regioner med stort vækstpotentiale. Det har senest ført til en fusion med Concardis Payment Group, hvilket har øget Nets’ tilstedeværelse i DACH-regionen (Tyskland, Østrig og Schweiz), der er præget af høj vækst, samt ekspansionen til Polen gennem opkøb af Dotpay/eCard, P24 og PeP.

Det fælles selskab (Nexi, Nets, SIA) forventes i 2020 at have en omsætning på cirka 2,9 mia. euro og et estimeret EBTDA for 2020 på cirka 1,5 mia. euro inklusive run-rate synergier. Sammenlægningen af Nexi og Nets forventes at udløse synergier årligt på omkring 170 millioner euro før skat drevet af:

• ~€95 millioner i omkostningssynergier gennem rationalisering/optimering af IT og teknologiske platforme, samt etableringen af fælles servicecentre, kompetenceenheder og fælles indkøb.
  • ~€60 millioner i omsætningssynergier, hvoraf €40 millioner relaterer sig til øget indtjening fra krydssalg af digitale løsninger til SME-forretninger, øget salg af omni-channel løsninger for større forretninger og øget vækst inden for attraktive brancher.
  • ~€35 millioner i lavere investeringer gennem fælles innovation og produktudvikling.

Som følge af fusionen vil Nets modtage aktier i Nexi, hvor aktionærerne i Nets modtager i alt 407 millioner nye Nexi-aktier, hvilket vil repræsentere 39 % af ejerskabet af Nexi (31 % efter fusionen med SIA er gennemført). Nets’ aktionærer skal holde på deres Nexi-aktier i op til to år, og vil have mulighed for gradvist at kunne frasælges inden for denne periode. Værdien af Nets anslås til at være €7,8 milliarder baseret på Nexi’s aktuelle aktiekurs, hvilket svarer til et EV/EBITDA for det forventede 2020 resultat på x20. Derudover vil der være mulighed for Nets’ aktionærer for at opnå aktier til en værdi af €250 millioner, som udstedes i 2022, såfremt Nets formår at realisere et vist indtjeningsniveau i regnskabsåret 2021.

Michaela Castelli, formand for bestyrelsen i Nexi, fortsætter som formand i det fælles fusionerede selskab. Paolo Bertoluzzo, der er CEO for Nexi, fortsætter ligeledes som CEO. Bo Nilsson, Group CEO for Nets, bliver bestyrelsesmedlem i Nexi og formand for bestyrelsen i Nets.

Relevante myndigheder skal nu godkende fusionen, og godkendelsen af henholdsvis fusionen med SIA samt fusionen med Nets forventes at ville ske parallelt. Det er hensigten, at fusionen af Nexi og Nets kan afsluttes inden købet af SIA, som forventes afsluttet i tredje kvartal 2021.

***

This press release contains forecast information which hence are, as such, uncertain. The forecast information is based on various assumptions, expectations, projections and forecast data relating to future events and subject to multiple uncertainties and other risk factors out of the control of Nexi and/or Nets and/or the other parties to which they belong. Several factors exist which may lead to results and trends significantly different from the implied or express contents of the forecast information and, thus, such information does not amount to a reliable indicator of future performance. Nexi, Nets and the other parties mentioned in this press release undertake no obligation to publicly update or review the forecast information as a consequence of new information, future events or other reasons, except where required by applicable law.

***

Om Nexi

Nexi er en førende betalingsformidler i Italien, hvor selskabet også er børsnoteret, der har partnerskaber med omkring 150 banker som de digitalt forbinder med forretninger og forbrugere via integrerede end-to-end løsninger. Nexi bidrager til at gøre betalinger mere enkle for sine kunder og digitalisere det italienske samfund, og opererer inden for tre forretningsområder: Merchant Services & Solutions, Cards & Digital Payments and Digital Banking Solutions. Læs mere på www.nexi.it

Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse

BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.