Nets: Black Friday er blevet til Black Week

Færre danskere vil sidde klar med betalingskortet på Black Friday, viser en ny YouGov-undersøgelse fra Nets. I stedet planlægger både forbrugerne og forretninger at sprede kronerne og kræfterne ud over hele Black Week.

Black Friday nærmer sig igen med hastige skridt. Men i år tyder meget på, at forbrugsmønstrene vil ændre sig. Det viser en ny YouGov-undersøgelse fra Nets foretaget blandt 1008 danskere. Blot 44 procent af forbrugerne planlægger at fylde kurven på Black Friday 26. november. Det er et fald i forhold til 2020, hvor 52 procent af forbrugerne ønskede at handle på Black Friday.

Udviklingen skyldes formodentlig fænomenet Black Week, som over de seneste år har sat sig bedre og bedre fast i bevidstheden hos både forbrugere og butikker. I 2020 begynder detailaktørerne for alvor at fordele de gode tilbud ud over hele ugen for at minimere risikoen for spredning af corona-virus og den fremgangsmåde ser ud til at fortsætte i år, selv om bekymringen for corona er mindre.

– Black Week er kommet for at blive. Vi forventer stor handelsaktivitet hele ugen, og at Black Friday vil finde et lavere leje end de forrige år, fordi omsætningen bliver spredt ud over flere dage. Fra vores dialog med vores kunder ved vi, at en stor del af forretningerne satser på Black Week og nogle er endda endnu tidligere i gang med tilbuddene, siger Henriette Dunkjær Andersen, Head of Sales hos Nets Group.

Fysisk tilbudsjagt

Danskerne forventer at svinge betalingskortet flittigt i løbet af Black Week 2021. Men ifølge Nets’ undersøgelse er det mindre sandsynligt, at det kommer til at foregå fra sofaen i år. I modsætning til sidste år, hvor 72 procent forventede at handle online, planlægger blot 40 procent af forbrugerne at købe mere ind på nettet end i fysiske butikker i år.

Vaccinationer og coronapas øger altså lysten til at trække i vintertøjet og støtte de fysiske butikker. Desuden viser en rundspørge blandt 148 af Nets kunder, at kun 6 procent af virksomhederne forventer at gøre noget ekstraordinært på grund af corona, mod 27 procent sidste år.

– Corona spøger stadig, men spiller en langt mindre rolle end sidste år. Det er tydeligt, at danskerne stadig kan lide at handle fysisk, og flere handlende gør en ekstra indsats for at lokke kunderne ud i butikkerne. Samtidig har nedlukningerne skabt nye digitale forbrugsmønstre og mange forbrugere er blevet mere vant til at handle online. Så de mest succesfulde butikker vil være dem, der formår at skabe gode kundeoplevelser både online og i det fysiske rum, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Skyder julehandlen i gang

Igen i år står der julegaver øverst på danskerne indkøbsliste i løbet af Black Week. 68 procent af forbrugerne vil benytte de gode tilbud til at købe julegaver til venner og familie. En lille stigning fra sidste år, hvor 64 procent var på udkig efter gaver at lægge under træet.

Allerede nu kan danskerne dog forberede sig på, at chancen for at finde et par nye bukser eller smarte sneakers under juletræet er blevet mindre. Handlen med tøj og sko og accessories vil nemlig efter alt at dømme falde i år. Ifølge årets undersøgelse planlægger 47 procent af danskerne at købe varer i denne kategori i modsætning til 56 procent sidste år.

– Bæredygtighedstanken spiller utvivlsomt en rolle her. Brug-og-smid-væk-kulturen er på tilbagetog i Danmark, og forbrugerne overvejer en ekstra gang, hvad de køber, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Et andet populært købsobjekt blandt danskerne er elektronik og interessen for spilkonsoller, smartphones og høretelefoner er på niveau med sidste år. Selv om mangel på elektroniske komponenter og forsinkede leverancer har fyldt meget i medierne, så kan forbrugerne stadig se frem til gode tilbud i denne kategori under Black Week.

– Det kan være svært for butikkerne at få de nyeste varer hjem i år. Men der kommer næppe til at være mangle elektronik på hylderne. I vores undersøgelse blandt butikkerne svarer en del, at de har restlagre tilbage, som kommer i spil, siger Henriette Dunkjær Andersen.