Løgismose

Nej til plastlåg og afskovning: Nu bliver din mælk og yoghurt mere bæredygtig

Klimabelastningen fra emballage fylder generelt lidt i det samlede klimaregnskab. Men lidt har også ret, og derfor dropper Løgismose nu plastikskruelåg på alle mejerikartoner, og opnår samtidig ISCC-certificering med en plastmembran lavet på restprodukter fra bæredygtigt, nordisk skovbrug.
Kroghsminde nær Varde er med sin økologiske bedrift blandt mælkeleverandørerne til Løgismose. Foto: Martin Kaufmann

Minimerer plastikforbruget:

Løgismose udfaser brugen af plastikskruelåg på sine mejerikartoner. Det kommer til at ske over en periode i løbet af foråret 2021, hvor man starter med de syrnede mælkeprodukter, inden turen går videre til en række udgaver af koldskål. Løgismoses mælkekartoner har allerede smidt de hvide plastlåg.

”Vi er ikke de første, som vælger at gå i den her retning, men vi har en klar ambition om at blive de første, som når 100% i mål med at fjerne skruelåg af plast fra hylderne i dansk dagligvarehandel, ” siger kategori- og innovationschef i Løgismose, Mikkel Grønlykke, og uddyber:

”Det at vise ansvarlighed for miljøet ved at minimere forbruget af plastik er en naturlig forlængelse af Løgismoses bæredygtighedsagenda med fokus på økologi, biodiversitet og dyrevelfærd”.

Mere lokal og bæredygtig emballage:

Samtidig med udfasningen af skruelågene, hæver Løgismose ambitionen for bæredygtighed i de papkartoner, som mange af virksomhedens mejeriprodukter sælges i. Det sker med en opgradering fra en nuværende FSC-certificering for bæredygtigt skovbrug, så Løgismose nu også kan bryste sig af en lokal, skandinavisk forankret ISCC-mærkning.

”ISCC-mærket sikrer blandt andet, at plastmembranen indeni selve kartonen, som forhindrer mælkeproduktet i at opløse pappet, udvindes af nordisk fyrretræsolie, der er et restprodukt fra papirproduktion. Herudover er det et krav, at der ikke anvendes landbrugsarealer til fremstilling af emballagen,” fortæller Mikkel Grønlykke, og slutter:

”Samtidig holder vi fast i den stærke FSC-mærkning, vi har haft gennem flere år og som sikrer, at der ikke fældes mere træ til emballagen, end skoven kan nå at reproducere. Faktisk plantes hele tre nye træer, for hvert eneste fældede træ, og samtidig kræves det, at dyr og planteliv beskyttes.”

Fakta:

• Løgismose Mejeri har siden 1969 haft egen håndværksproduktion på Fyn.

• Al mælk til mejeriproduktionen af bl.a. koldskål, kefir og yoghurt kommer fra samarbejdspartneren Naturmælks økologiske andelshavere og gårde.

• Løgismose har gennem flere år haft FSC-mærket for mejeriemballage produceret via bæredygtigt skovbrug, men udvider nu med ISCC-mærket, som bl.a. sikrer, at kartonens plastmembran udvindes af nordisk fyrretræsolie.

• Løgismose vil være den første, danske mejeriproducent til 100% at eliminere brugen af plastikskruelåg på mejerikartoner.

• Overgangen til de nye papemballager og udfasningen af plastskruelåg sker i forskellige tempi med start i uge 7 og forventet afslutning senere på foråret 2021.

Billeder

Download
Blåbæryoghurt fra Løgismose i den nye ISCC-certificerede emballage uden plastikskruelåg. Foto: PR
Download
Tykmælk fra Løgismose i den nye ISCC-certificerede emballage uden plastikskruelåg. Foto: PR
Download
Kefir fra Løgismose i den nye ISCC-certificerede emballage uden plastikskruelåg. Foto: PR

Information om Løgismose

Løgismose
Ny Vestergade 2
5672 Broby

SMAG, HOLDNING OG HÅNDVÆRK

Smagen er Løgismoses kompas. I de sidste 55 år har vi ikke lavet andet end at smage. Vi har smagt på og særligt udvalgt alle de vine og delikatesser, som du kan finde i vores sortiment, vores kokke smager på alle måltider lavet i køkkenet på Nordre Toldbod, og vi har smagt og udviklet de snart 100 Løgismose-produkter, du kan finde i Netto. Vi laver faktisk ikke andet hver eneste dag end at smage. Og det er på baggrund af smagen, at vi træffer vores beslutninger. Det er det, vi mener med, at smagen er vores kompas.

Følg pressemeddelelser fra Løgismose

Flere pressemeddelelser fra Løgismose

Information vedrørende tilbagekaldelse af Løgismose fiskefrikadeller10.11.2022 15:31:48 CET | Pressemeddelelse

Fødevarestyrelsen oplyste den 9. november i en pressemeddelelse, at særlige partier af fiskefrikadeller er tilbagekaldt fra markedet grundet fund af listeria-bakterie. Jeka Fish A/S, som producerer to typer fiskefrikadeller for Løgismose har nu valgt at tilbagekalde alle produkter for at minimere sundhedsrisikoen. De tilbagekaldte varer er fjernet fra alle hylder i butikkerne, men har man fiskefrikadeller produceret i den særlige periode, skal man skille sig af med dem.