Nature Energy Biogas

Nature Energy og Énergir investerer milliarder i Canada

Omkring 7 milliarder kroner skal i de kommende år investeres i at bygge op mod ti biogasanlæg i Quebec sammen med Énergir, der er Quebecs ledende gasforsyningsselskab. Der er tale om Nature Energys hidtil største investering uden for landets grænser.

Nature Energy og Énergir skal i fællesskab udvikle, bygge og drive biogasanlæg, der tilsammen kan levere 200 millioner m3 biogas om året, svarende til en tredjedel af Quebecs målsætning for CO2-reduktion inden 2030.

Ole Hvelplund, administrerende direktør i Nature Energy, ser frem til at gøre en forskel for den canadiske energiforsyning og grønne omstilling:

-          Med dette partnerskab styrker vi markant vores tilstedeværelse i Canada. Vi vil med vores biogasanlæg producere en stabil forsyning af grøn gas i Quebec og sikre landbruget effektiv og værdifuld gødning baseret på den afgassede biomasse. Det gør hele energiproduktionen cirkulær og rentabel i et stærkt partnerskab med det lokale landbrug og erhvervsliv.

Èric Lachance, CEO i Énergir Inc., supplerer:

-          Vi har arbejdet utrætteligt i over ti år for at udvikle den grønne biogas i Quebec. Med denne aftale ønsker vi yderligere at fremskynde og accelerere udviklingen af biogasproduktion i Quebec. Det giver også en mulighed for at støtte regionerne i Quebec med lovende projekter i deres landområder.

Nature Energy driver i forvejen 13 biogasanlæg i Danmark samt et i Holland og har et anlæg under opbygning i Frankrig. Derudover er der et betydeligt antal nye anlæg på vej i både Danmark, USA, Frankrig og Holland foruden i Canada.

-          Vi har erfaringen med både at udvikle projekterne og drive anlæg af denne størrelse, og vi har en stærk udviklingsafdeling, hvor vi arbejder med PtX og hele tiden optimerer produktionen af biogas, fortæller Ole Hvelplund og forklarer, at udvinding af biogas fra organisk affald er en lige så naturlig energiressource som sol og vind.

-          Så længe der er mennesker på jorden, skal vi have noget at spise, og det giver organisk affald i både landbruget, fødevareindustrien og de private husholdninger, konstaterer han.

Anlæggene i Canada skal drives af Nature Energy, mens Nature Energy og Énergir i samarbejde vil stå for byggerierne efter Nature Energys model.

Rasmus Carlsen, Communications Director, Nature Energy, mobil 30 28 67 20

Information om Nature Energy Biogas

Nature Energy Biogas
Ørbækvej 260
5220 Odense SØ

+45 70 22 40 00https://nature-energy.com/

Følg pressemeddelelser fra Nature Energy Biogas

Flere pressemeddelelser fra Nature Energy Biogas

Førende biogasproducent Nature Energy Biogas købt af Shell28.11.2022 17:50:24 CET | Pressemeddelelse

ODENSE, Danmark - Nature Energy Biogas A/S ("Nature Energy" eller "Selskabet"), der er førende inden for produktion af biogas og vedvarende energi fra organisk affald, meddelte i dag, at selskabet har indgået en endelig aftale, hvorefter Shell Petroleum NV, et helejet datterselskab af Shell plc (Shell), vil erhverve 100% af virksomheden til en samlet selskabsværdi på næsten 2 milliarder US Dollars (1,9 milliarder Euro).