Alkoholreklamenævnet

Natklub i Aalborg får kritik for at opfordre unge til druk

Del
Den aalborgensiske natklub Space Club opfordrer i sin markedsføring mindreårige til et umådeholdent indtag af alkohol, som belønnes med præmier. Alkoholreklame-nævnet udtaler kritik og vil i den kommende periode holde særligt øje med Space Clubs markedsføring.

”Drik dig til astronaut”, lyder opfordringen i et Facebook-opslag fra natklubben Space Club i Aalborg. Hvis gæsterne drikker sig ”igennem solsystemets 9 planeter” – ved at drikke ni genstande – belønnes de med en præmie i baren.

”Det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at Space Club direkte opfordrer til et umådeholdent indtag af alkohol og dermed overtræder retningslinjerne for markedsføring af alkohol. At der lokkes med belønning for dette store indtag af alkohol er yderst kritisabelt og en klar overtrædelse af retningslinjerne,” udtaler Alkoholreklamenævnets formand, Marlene Winther Plas.

Space Club har over for Alkoholreklamenævnet fremhævet, at de ni genstande kan indtages i hele åbningstiden og uden tidsfrist, samt at der kun udleveres én genstand ad gangen. Men det ændrer ikke på nævnets vurdering af, at indtag af ni genstande på én aften i byen er en opfordring til et stort indtag af alkohol.

Af markedsføringen fremgår det desuden, at man kan få en rabat på ”15% oveni hvis du kan fremvise gyldigt studiekort”. Fordi studerende på ungdomsuddannelser ofte har et studiekort, konkluderer Alkoholreklamenævnet, at opfordringen til et umådeholdent forbrug af alkohol dermed er målrettet unge i aldersgruppen 15-21 år, hvilket er en skærpende omstændighed.

På dette grundlag udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af markedsføringen og forventer, at Space Club indretter sin markedsføring i overensstemmelse med retningslinjerne for markedsføring af alkohol, herunder det konkrete opslag på Facebook.

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at

Space Clubs markedsføring ikke er i strid med retningslinjerne. Finder

Alkoholreklamenævnet yderligere overtrædelser, vil Alkoholreklamenævnet anmode Forbrugerombudsmanden om at tage sagen op til behandling efter markedsføringslovens regler.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet
Alkoholreklamenævnet



Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye