Når vi tager på ferie, går tyven på arbejde: Sådan gør du og dine naboer tyven arbejdsløs

Sommerferien venter lige om hjørnet, og mens vi tager på ferie, tager tyven på arbejde. Men hvis gode naboer deler viden og hjælper hinanden, kan I snyde tyven.

”Årvågne naboer kan mindske den indbrudsbølge, som vi typisk oplever i sommerferiemåneden juli,” siger Christina Tang Sørensen, kriminolog i Nabohjælp, som TrygFonden og Det Kriminalpræventive Råd står bag.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der sidste år i Region Hovedstaden blev begået 26,9 indbrud om dagen i juli måned. Det er 21,3 procent flere indbrud end gennemsnittet for årets andre lyse måneder, og det gør juli til højsæson for indbrud i Region Hovedstaden.

Men med små tricks kan du ødelægge arbejdsforholdene for tyven og forhåbentlig undgå ubehagelige overraskelser, når du kommer hjem fra ferie.

Gode naboer kan gøre en forskel

Som det første bør du række ud til dem lige omkring dig – for dine naboer kan faktisk være tyvens værste skræk. Med hjælp fra dine naboer er din bolig aldrig helt alene hjemme, og dine naboer kan løbende parkere en bil eller en cykel i din indkørsel, tømme din postkasse og flytte rundt på dine ting, så dit hus ser beboet ud.

Gode og årvågne naboer er et af de mest effektive redskaber mod tyven. Sammen kan I være hinandens øjne og ører i kvarteret ved at hilse interesseret på nye ansigter og spørge ind til deres ærinde.

”Opmærksomme naboer er noget af det, der stresser indbrudstyven allermest, og aktiv nabohjælp kan forhindre op til hvert 4. indbrud. Derfor er vi glade for, at så mange borgere i Region Hovedstaden har meldt sig som nabohjælpere. Og der er brug for endnu flere – måske dig?,” siger Christina Tang Sørensen, kriminolog i Nabohjælp, som TrygFonden og Det Kriminalpræventive Råd står bag.

Nabohjælpere i Region Hovedstaden

En opgørelse fra Nabohjælp viser, at hele 81.459 har meldt sig som nabohjælpere i Region Hovedstaden. Lige nu bor der flest i Københavns Kommune, efterfulgt af Rudersdal og Furesø Kommune.

1. Københavns Kommune: 9.174
  27. Glostrup Kommune: 1.134
  28. Frederiksberg Kommune: 913
  29. Bornholm Kommune: 142

Gode råd: Sådan snyder du tyven i ferien

• Tænk over, hvor synlige dine særligt værdifulde genstande er fra gaden. Kan man se dine designermøbler, smykker eller lignende gennem vinduerne ude på gaden?
  • Efterlad lidt opvask, vasketøj eller måske børnenes legetøj fremme, så det ser ud, som om det lige er blevet brugt. Det signalerer, at der er nogen hjemme i huset.

• Sæt en timer på din radio og dit lys, eller brug et såkaldt fake-tv, der får det til at se ud som om, at dit tv er tændt.
  • Lås dine redskaber og dit værktøj inde i redskabsskuret, så de ikke kan bruges til at bryde ind i din bolig.

• Klip hækken, så den højest er 1,6 meter høj. Dermed minimerer du de gode gemmesteder omkring boligen, som kan give tyven ”arbejdsro”.

Læs mere om Nabohjælp på www.nabohjælp.dk og om, hvordan du sikrer din bolig på www.dkr.dk.

For yderligere information, kontakt:

Mads Nørgaard-Larsen, Pressemedarbejder, Det Kriminalpræventive Råd, tlf. 41747380, mnl@dkr.dk

Christina Tang Sørensen, Kriminolog i DKR og Nabohjælp, tlf. 91357617, cts@dkr.dk

Nabohjælp - et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Nabohjælp er et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, som handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres nabolag, øges risikoen for tyvene. Det får dem til at opgive deres forehavende og giver borgerne en følelse af kontrol over eget liv, fordi de selv kan gøre noget for at forebygge kriminalitet.

Mads Nørgaard-Larsen

Pressemedarbejder:

Tlf. +45 41 74 73 80
E-mail: mnl@dkr.dk

Det Kriminalpræventive Råd arbejder for at forebygge kriminalitet og skabe et tryggere samfund.