Næste generation i nordiske familieejede virksomheder er grønnere end de globale

Ifølge undersøgelsen prioriterer knap halvdelen af de såkaldte nordiske NextGens investeringer i bæredygtighed (49 %) og at tilbyde de rigtige produkter og services til kunder (47 %), mens næsten to tredjedele ser vækst som en hovedprioritet over de næste to år (65 %).
“De nordiske NextGens har ikke overraskende vækst, men også bæredygtighed højt på agendaen. Såvel bevidste forbrugere som medarbejdere har i stigende grad forventninger om, at man som virksomhed forpligter sig på at bidrage til at løse de store samfundsudfordringer. Der er heller ingen tvivl om, at bæredygtighed bliver et stadigt vigtigere konkurrenceparameter, herunder at kunne rapportere om ESG-forhold,” fortæller Karina Hejlesen Jensen, partner i PwC.
Den næste generation vil være førende inden for bæredygtighed
Undersøgelsen viser desuden, at de nordiske NextGens (60 %) er mere tilbøjelige end den nuværende generation (52 %) til at se mulighederne i, at deres virksomhed kan blive førende inden for bæredygtighed. Derudover mener de nordiske NextGens i højere grad end den nuværende generation, at virksomheden har et ansvar for at bekæmpe klimaændringer (86 % mod 69 %).
“Undersøgelsen peger på, at de familieejede virksomheder - set med NextGens-øjne - har opbygget kapital, som kan investeres i en bæredygtig fremtid. De ser et potentiale i, at virksomheden kan bliver blandt de førende inden for bæredygtighed og dermed opnå konkurrencefordele, og at de også har et ansvar for at gøre en forskel,” siger Karina Hejlesen Jensen.
Selvom de ser gode muligheder inden for bæredygtighed, er det dog kun 51 % af de nordiske NextGens, der svarer, at virksomheden har en udviklet og kommunikeret bæredygtighedsstrategi (mod 47 % for den nuværende generation).
“Det vil klart være en fordel, hvis flere ejerledede virksomheder udvikler en bæredygtighedsstrategi.Det er dog langt fra nok at sætte målsætninger inden for bæredygtighed og at skrive det ned i en strategi. Det kræver ressourcer på tværs af virksomheden og de rette kompetencer,” forklarer Karina Hejlesen Jensen.
Fremtidens ejerleder savner kompetencer
De vurderer dog samtidig, at de har behov for at udbygge deres kompetencer for at kunne udfylde deres fremtidige rolle. Det gælder særligt inden for det finansielle, hvilket 7 ud af 10 svarer, ligesom ca. halvdelen vurderer, at de har behov for at styrke deres kompetencer indenfor ledelse, og 44 % svarer, at de har behov for kompetencer indenfor ESG.
“Undersøgelsen viser, at et flertal af de nordiske NextGens ser positivt på deres egen værdi for virksomheden. Den viser dog også, at de nordiske NextGens er bevidste om, at de skal have udviklet deres kompetencer inden for særligt de områder, der også er deres hovedprioriteter for virksomheden de kommende to år, nemlig vækst og bæredygtighed,” slutter Karina Hejlsen Jensen.
Om undersøgelsen
NextGen Survey er en global survey blandt næste generation i familievirksomheder. Surveyen undersøger, hvad NextGen ser som hovedprioriteter for virksomheden de kommende år, herunder deres egen rolle i virksomheden. I alt 1.036 såkaldte NextGen har svaret fra 68 territorier, herunder Norden.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
To virksomheder fra Hovedstaden er finalister til Årets Temapris 202527.10.2025 19:06:08 CET | Pressemeddelelse
John Weiste Christensen fra De 5 Stjerner A/S samt Charlotte Abild Bodenhoff og Christian Bodenhoff fra Bodenhoffs Bageri ApS er netop blevet offentliggjort som de to temapris-finalister ved kåringen af Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden. De er dermed en del af det stærke felt af finalister fra hele landet, der går videre til landskåringen af Årets Temapris 2025.
Uafbrudt vækst i næsten et årti: Frank Schou Kruse fra Entreprenørfirmaet Nordkysten vinder Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden27.10.2025 19:00:23 CET | Pressemeddelelse
Frank Schou Kruse fra Entreprenørfirmaet Nordkysten A/S er netop blevet tildelt prisen som Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden. Gennem en effektiv risikostyring og høj tilpasningsevne har han bidraget til at styrke virksomhedens økonomiske robusthed og sikret en kontinuerlig vækst ni år i træk. Ejerlederen fik overrakt prisen ved en velbesøgt regionskåring i Hovedstaden.
To fynske virksomheder er finalister til Årets Temapris 202523.10.2025 20:07:59 CEST | Pressemeddelelse
Benny Graff Mortensen fra IFAD TS A/S og Peter Grøftehauge fra Autorola A/S er netop blevet offentliggjort som de to temapris-finalister ved kåringen af Årets Ejerleder 2025 på Fyn. De er dermed en del af det stærke felt af finalister fra hele landet, der går videre til landskåringen af Årets Temapris 2025.
Fra kioskforretning til betydningsfuld hotelkæde: Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels vinder Årets Ejerleder 2025 på Fyn23.10.2025 20:03:06 CEST | Pressemeddelelse
Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels A/S er netop blevet tildelt prisen som Årets Ejerleder 2025 på Fyn. Gennem et stærkt servicekoncept og en datadrevet forretningsmodel har hotelparret formået at drive vækst og sikre virksomheden en stærk position på et konkurrencepræget marked. Ejerlederne fik overrakt prisen ved en velbesøgt regionskåring i Odense.
Rekordmange ejerledere overvejer et muligt salg af virksomheden23.10.2025 07:20:46 CEST | Pressemeddelelse
Hele 84 % af ejerlederne er åbne for at sælge deres virksomhed, hvilket er et rekordhøjt niveau. Samtidig har over 8 ud af 10 ejerledere modtaget henvendelser om muligt salg. Det understreger den fortsat store interesse fra investorer for ejerledede virksomheder, viser PwC’s ejerlederanalyse 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum