Næste generation i nordiske familieejede virksomheder er grønnere end de globale

Den næste generation i de nordiske familieejede virksomheder (NextGen) har bæredygtighed højt på deres liste over prioriteter de kommende to år, hvor kun vækst ligger højere. Knap halvdelen svarer således, at de har fokus på at investere i bæredygtighed. Til sammenligning er der kun 31 % globalt, der svarer det samme. Det viser PwC’s NextGen Survey 2022.

Karina Hejlesen Jensen, partner i PwC

Ifølge undersøgelsen prioriterer knap halvdelen af de såkaldte nordiske NextGens investeringer i bæredygtighed (49 %) og at tilbyde de rigtige produkter og services til kunder (47 %), mens næsten to tredjedele ser vækst som en hovedprioritet over de næste to år (65 %).

“De nordiske NextGens har ikke overraskende vækst, men også bæredygtighed højt på agendaen. Såvel bevidste forbrugere som medarbejdere har i stigende grad forventninger om, at man som virksomhed forpligter sig på at bidrage til at løse de store samfundsudfordringer. Der er heller ingen tvivl om, at bæredygtighed bliver et stadigt vigtigere konkurrenceparameter, herunder at kunne rapportere om ESG-forhold,” fortæller Karina Hejlesen Jensen, partner i PwC.

Den næste generation vil være førende inden for bæredygtighed
Undersøgelsen viser desuden, at de nordiske NextGens (60 %) er mere tilbøjelige end den nuværende generation (52 %) til at se mulighederne i, at deres virksomhed kan blive førende inden for bæredygtighed. Derudover mener de nordiske NextGens i højere grad end den nuværende generation, at virksomheden har et ansvar for at bekæmpe klimaændringer (86 % mod 69 %).

“Undersøgelsen peger på, at de familieejede virksomheder - set med NextGens-øjne - har opbygget kapital, som kan investeres i en bæredygtig fremtid. De ser et potentiale i, at virksomheden kan bliver blandt de førende inden for bæredygtighed og dermed opnå konkurrencefordele, og at de også har et ansvar for at gøre en forskel,” siger Karina Hejlesen Jensen.

Selvom de ser gode muligheder inden for bæredygtighed, er det dog kun 51 % af de nordiske NextGens, der svarer, at virksomheden har en udviklet og kommunikeret bæredygtighedsstrategi (mod 47 % for den nuværende generation).

Det vil klart være en fordel, hvis flere ejerledede virksomheder udvikler en bæredygtighedsstrategi.Det er dog langt fra nok at sætte målsætninger inden for bæredygtighed og at skrive det ned i en strategi. Det kræver ressourcer på tværs af virksomheden og de rette kompetencer,” forklarer Karina Hejlesen Jensen.

Fremtidens ejerleder savner kompetencer
De vurderer dog samtidig, at de har behov for at udbygge deres kompetencer for at kunne udfylde deres fremtidige rolle. Det gælder særligt inden for det finansielle, hvilket 7 ud af 10 svarer, ligesom ca. halvdelen vurderer, at de har behov for at styrke deres kompetencer indenfor ledelse, og 44 % svarer, at de har behov for kompetencer indenfor ESG.

“Undersøgelsen viser, at et flertal af de nordiske NextGens ser positivt på deres egen værdi for virksomheden. Den viser dog også, at de nordiske NextGens er bevidste om, at de skal have udviklet deres kompetencer inden for særligt de områder, der også er deres hovedprioriteter for virksomheden de kommende to år, nemlig vækst og bæredygtighed,” slutter Karina Hejlsen Jensen.

Om undersøgelsen
NextGen Survey er en global survey blandt næste generation i familievirksomheder. Surveyen undersøger, hvad NextGen ser som hovedprioriteter for virksomheden de kommende år, herunder deres egen rolle i virksomheden. I alt 1.036 såkaldte NextGen har svaret fra 68 territorier, herunder Norden.

Karina Hejlesen Jensen, partner i PwC

Øget transparens om skat hos C25-selskaberne understøtter ESG- og bæredygtighedsagendaen12.5.2022 07:21:41 CEST | Pressemeddelelse

PwC’s analyse af C25-selskabernes rapportering om skat viser en stigning i selskabernes transparens på skatteområdet, der understøtter virksomhedernes ESG- og bæredygtighedsagenda. Der er således atter fremgang inden for alle skatteområder i analysen, og i år ses særligt en stigning blandt selskaber, der forklarer deres effektive skatteprocent, samt selskaber, der udarbejder en land-for-land-rapportering i 2021 sammenlignet med 2020.

Undervisningsforløb skal hjælpe unge i Odense godt på vej med økonomien10.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC derfor folkeskoleelever i 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. Netop nu prøver elever i Odense kræfter med forløbet.

Virksomheder risikerer store bøder efter ændrede krav til transfer pricing-dokumentation4.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For indkomståret 2021 gælder nye og skærpede krav for indsendelse af transfer pricing-dokumentation. Det betyder, at virksomheder med kalenderårsregnskab skal sende transfer pricing-dokumentation til SKAT senest 60 dage efter fristen for selvangivelsen den 30. juni 2022. Hvis man som virksomhed ikke ikke er opmærksom på de ændrede regler, kan det medføre bøder op til 250.000 kr.