Myndighedsafgørelser og aftaler om varmeleverancer kan ikke blandes sammen
Maribo Varmeværks bestyrelse har ad flere omgange og senest i en stor annonce i Folketidende lørdag 18. december beskrevet, hvordan og på hvilke vilkår de vil forhandle en ny varmeaftale med MSK Refa i Sakskøbing. Det centrale krav er, at Lolland Kommune som varmeplanmyndighed skal fortolke ”vores 3 kedeltilladelser, sådan, at vi må producere varme på fuld kapacitet i den tid, vi ønsker det og har behov.”
”Det lyder ligetil, men så enkelt er det bare ikke,” siger formand for Teknik- og Miljøudvalget Leif Utermöhl. ”Som lovbestemt myndighed er Lolland Kommunes opgaver i varmeplanlægningen nøje afgrænset, og der er klare regler og bestemmelser for, hvordan de skal løses. Det fremgår af varmeforsyningsloven, og det er uddybet i både projektbekendtgørelse og vejledning. Som kommune agerer vi lokal myndighed på statens vegne, og det skal ske med udgangspunkt i lovgivningen.”
Varmeforsyning er kritisk og dyr infrastruktur, og for at sikre optimal planlægning er der klare og ufravigelige regler for, hvordan tilladelser skal gives og ændres. Det kræver en ansøgning med dokumentation for en række økonomiske forhold, bl.a. nationaløkonomiske vurderinger af grundlastanlæggene i det geografiske nærområde.
”I udvalget er vi klar til at tage fat på sagsbehandlingen og i sidste ende til at give en tilladelse til grundlast, hvis Maribo Varmeværk opfylder reglerne og kriterierne for det. Men vi kan ikke gøre det på baggrund af en debat i avisen. Det ville simpelthen ikke være lovligt,” forklarer Leif Utermöhl.
Det er desuden nødvendigt at skille tingene ad. Maribo Varmeværk har gjort myndighedstilladelser fra Lolland Kommune til et krav i forbindelse med en forhandling med MSK Refa om levering af varme.
”Som varmeplansmyndighed blander vi os ikke i forhandlingerne. Det er op til de to parter at indgå en aftale. Omvendt kan de selvfølgelig ikke forpligte kommunen til at træffe en bestemt myndighedsafgørelse. Det ville jo svare til, at jeg købte en ny bil og aftalte med forhandleren, at fartgrænsen mellem Maribo og Nakskov skulle hæves,” siger Leif Utermöhl.
Maribo Varmeværk har fremhævet, at der i maj 2021 blev udstedt en revideret projektbekendtgørelse. Det er rigtigt, men i den er der IKKE ændret i krav og procedurer, hvis spids- og reserveanlæg også skal have tilladelse til grundlastproduktion. Det er helt uændret, som det i øvrigt også fremgår af et juridisk responsum fra advokatselskabet Horten. (Vedhæftet som bilag)
”Vi har tydeliggjort over for Maribo Varmeværks bestyrelse, at Lolland Kommune ikke lovligt kan ’anerkende eller fortolke’ en tilladelse til grundlast. Det skete mundtligt 17. december 2020, og det blev meddelt skriftligt kort tid efter,” siger direktør Bjarne Hansen.
”Lolland Kommune har ingen interesse i en strid med Maribo Varmeværk, heller ikke om fortolkningen af juraen på området. I efteråret blev det foreslået at få en supplerende juridisk vurdering fra en uvildig tredje part, og det bakkede kommunen op om,” forklarer Bjarne Hansen. ”Første skridt var at blive enige om opgavens indhold og fordelingen af omkostningerne, men det forslag er blevet afvist af Maribo Varmeværk. Det ærgrer mig, men tilbuddet står fortsat ved magt, så vi kan komme videre i processen.”
Nøgleord
Vedhæftede filer
Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Unik mulighed for landbrug på Lolland-Falster: Få styr på CO2-udledningen10.7.2025 11:25:23 CEST | Pressemeddelelse
Lolland og Guldborgsund kommuner er indgået i et samarbejde med VKST, Agrovi, AgriAdvice, SEGES Innovation, samt Lollands Bank, Møns Bank og Nordea om en kampagne, der har til formål at udbrede brugen af klimaregnskaber i landbruget på Lolland og Falster.
Implementering af færgestrategien8.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommunes færgedrift er på et højere niveau, end hvad andre kommuner tilbyder lignende øer. Også selvom antallet af afgange er reduceret til et niveau, der matcher tiden før corona. Samtidig investeres store millionbeløb i at sikre en stabil, bæredygtig og fremtidssikret drift, blandt andet med køb af mindst én ny elfærge.
Elever som valgte Søllested Skole, da Horslunde Skole lukkede, har fortsat kørsel27.6.2025 10:58:11 CEST | Pressemeddelelse
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har besluttet, at de elever som valgte at starte i Landsbyordningen i Søllested, da skolen i Horslunde lukkede, fortsat kan blive befordret, selvom busrute 774 mellem Horslunde Terminal og Søllested Landsbyordning lukker pr. 29. juni 2025. Ordningen gælder for de elever, som kommer direkte fra den lukkede skole i Horslunde, samt for de elever, der dags dato har ladet sig indskrive i Landsbyordningen i forvisning om, at de kunne køre til skole med bus. Forældrene skal, som hidtil, betale hvad der svarer til buskortet på den tidligere rute. Den særlige aftale om befordring gælder i maksimalt 7 år. Således kan elever, der er indskrevet og starter i 0. klasse efter sommerferien, gøre deres skolegang færdig i Søllested Landsbyordning. Da der er tale om frit skolevalg skal alle eleverne, der benytter ordningen betale et beløb svarende til et almindeligt buskort. Tine Vinther Clausen, der er formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, fortæller: "I forbindel
Ny unik partnerskabsmodel vil støtte borgere med svær overvægt og skabe øget trivsel og sundhed gennem social effektinvestering27.6.2025 09:42:53 CEST | Pressemeddelelse
Et unikt offentlig-privat samarbejde med base på Lolland vil skabe bedre livskvalitet og sundere fremtidsudsigter for borgere med svær overvægt i Region Sjælland. Projektet "Et Liv i Balance" er netop søsat og skal vise vejen for fremtidens sundhedsvæsen gennem en ny samarbejdsmodel.
Alle borgmestre i øst står sammen: Byg flåde i Rødbyhavn – Østdanmark har det, der skal til17.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tjek potentialet i øst. Sådan lyder en fælles opfordring til Regeringen fra samtlige borgmestre på Sjælland og Lolland-Falster, der ønsker at bringe Rødbyhavn i spil som nyt nationalt kraftcenter for Forsvarets flådebyggeri.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum