Murerlærlinge i Nordsjælland er garanteret en praktikplads

På kun et år har bygge- og anlægsvirksomhederne i Region Hovedstaden ansat 17 procent flere lærlinge. Og det går så godt, at formanden for Dansk Byggeri Nordsjælland nu lover de kommende murerlærlinge, at de vil være garanteret en praktikplads.

Bygge- og anlægsvirksomhederne i Nordsjælland er travlt beskæftiget, og det er deres mange nye lærlinge også. Siden juli sidste år har 1.373 lærlinge fået en praktikpladsaftale i Region Hovedstaden. Det er 200 flere end året før, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

- Det er et flot resultat, der viser, at virksomhederne i byggebranchen i Nordsjælland tager et stort uddannelsesansvar. Om kun 10 år risikerer vi at mangle 17.000 uddannede medarbejdere i branchen, og derfor skal virksomhederne have ros for at være med til at uddanne nye, dygtige svende, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Færre i skolepraktik
Mens flere lærlinge kommer i praktik i virksomhederne, er antallet af elever i skolepraktik i Region Hovedstaden faldet med seks procent. På Erhvervsskolen Nordsjælland er det endda lykkedes at halvere antallet i skolepraktik fra 64 til 31 elever.

- I Nordsjælland arbejder vi selvfølgelig videre på at få antallet af elever i skolepraktik endnu længere ned. Men det er desværre svært at komme helt til livs, da det også kan afhænge af, hvor populære de enkelte fag er.  Jeg vil derfor opfordre de unge, der overvejer en uddannelse i bygge- og anlægsbranchen, at de også tager muligheden for praktik med i deres overvejelser, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Erhvervsskolen Nordsjælland har 14 tømrerelever i skolepraktik, mens der kun er tre murerelever, der mangler en læreplads.

- Især vores murervirksomheder har brug for lærlinge. Derfor har de også en rigtig tæt dialogmed erhvervsskolerne og spørger gerne, om de har en elev, der mangler en praktikplads. Jeg vil love, at elever i Nordsjælland er sikret en praktikplads efter første grundforløb, hvis de vælger murerfaget, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Når en lærling i bygge- og anlægsbranchen kommer i skolepraktik, er det som regel kun i en kortere periode, indtil en virksomhed ansætter lærlingen for resten af praktikperioden.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, 40 50 26 40, info@nordtag.dk
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.