Mulepose med noget på hjerte: Flere børn og unge skal få gode oplevelser på ferielejre

Som barn havde Carla Pedersen det svært i skolen og havde ikke lyst til at have veninder med hjem, fordi hendes mor drak.
"Hver dag, når jeg kom hjem fra skole og gik hen ad indkørslen, tænkte jeg: ”Nu åbner jeg døren, og så ligger min mor derinde og kan ikke trække vejret”. Jeg håbede hver gang, at jeg kunne se hende gå rundt inde i huset, inden jeg åbnede døren, så jeg vidste, at hun ikke var død," fortæller hun
Som 14-årig kom hun første gang afsted på en af Blå Kors Danmarks ferielejre, hvor hun blev taget imod af omsorgsfulde, lyttende voksne og fik gode venner. Mange børn oplever, at de står alene med deres problemer. Det følte Carla også.
”På lejren fik jeg følelsen af at være en del af et fællesskab. Noget helt unikt. Der var plads til at græde ud og samtidig have det sjovt. Det var især rigtig rart de første par år, da jeg ikke følte, der var så meget at være fælles om derhjemme. Jeg har fået mange gode venner, som jeg glæder mig til at møde igen i år,” siger Carla Pedersen, som skal afsted på sin syvende lejr i år.
Mindre spild - mere hjerte
Hvert år sender Blå Kors Danmark omkring 300 børn og unge som Carla Pedersen afsted på ferielejre i sommer- og juleferien. Fælles for dem er, at de eller deres familier er udfordret på forskellig vis. Nogen er eksempelvis økonomisk trængte eller kæmper med sygdom, misbrug eller sociale udfordringer.
Endnu flere børn og unge skal have mulighed for at få et pusterum fra hverdagen og nye venner. Derfor kan man nu købe en helt særlig mulepose i Blå Kors' genbrugsbutikker til fordel for ferielejrene.
Poserne er blevet til i samarbejde med dagligvarekæden Lidl og bærer budskabet "Mindre spild - mere hjerte", da poserne er et alternativ til plastikposer og samtidig støtter et godt formål.
”Blå Kors er som mange andre organisationer også blevet ramt af, at de fra januar 2021 ikke længere må uddele gratis plastikposer. Derfor har vi sammen med Blå Kors udviklet et flot indkøbsnet af stof, som deres kunder kan bruge,” siger adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust og fortsætter:
“Vi er glade for at kunne sponsorere 10.000 stofnet af genanvendt bomuld til Blå Kors’ genbrugsbutikker. Vi har et fantastisk partnerskab med Blå Kors, og salget af stofposerne går ubeskåret til Blå Kors’ ferielejre til stor glæde for mange børn og unge. Det er vi i Lidl stolte af at støtte op omkring”.
Alle penge går til ferielejre
At det er netop dagligvarekæden Lidl, som har doneret poserne, er langt fra tilfældigt. Blå Kors og Lidl indgik i 2017 et samarbejde om blandt andet at mindske madspild til glæde for trængte og udsatte familier. Siden hen er der kommet flere aktiviteter til.
“Vi er utroligt glade for samarbejdet med Lidl, som bidrager positivt til vores sociale arbejde – lige fra uddeling af overskudsmad til julegaver til børn og nu muleposerne", siger Thomas Røddik Korneliussen, som er kommunikationschef i Blå Kors Danmark.
Det særlige ved samarbejdet med Lidl omkring muleposen er, at Lidl har betalt alle produktionsomkostninger i forbindelse med bomuldsposen. Det betyder, at alle pengene fra salget går helt ubeskåret til ferielejre.
”Jeg synes virkelig, at vi i samarbejde har fået lavet en flot mulepose. Mit håb er, at poserne vil blive populære hos vores kunder så vi i fællesskab kan få indsamlet rigtig mange penge til sårbare børn og unge,” siger kommunikationschef Thomas Røddik Korneliussen.
Poserne er produceret af genanvendt bomuld og kan bruges igen og igen. De koster 25 kroner stykket og kan købes ved kassen i en række af Blå Kors’ genbrugsbutikker.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:76 35 00 10Tlf:52 15 92 59morten.vestberg@lidl.dkThomas Røddik KorneliussenKommunikationschefBlå Kors
Tlf:+45 2620 2046trk@blaakors.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum