Mulepose med noget på hjerte: Flere børn og unge skal få gode oplevelser på ferielejre

Som barn havde Carla Pedersen det svært i skolen og havde ikke lyst til at have veninder med hjem, fordi hendes mor drak.
"Hver dag, når jeg kom hjem fra skole og gik hen ad indkørslen, tænkte jeg: ”Nu åbner jeg døren, og så ligger min mor derinde og kan ikke trække vejret”. Jeg håbede hver gang, at jeg kunne se hende gå rundt inde i huset, inden jeg åbnede døren, så jeg vidste, at hun ikke var død," fortæller hun
Som 14-årig kom hun første gang afsted på en af Blå Kors Danmarks ferielejre, hvor hun blev taget imod af omsorgsfulde, lyttende voksne og fik gode venner. Mange børn oplever, at de står alene med deres problemer. Det følte Carla også.
”På lejren fik jeg følelsen af at være en del af et fællesskab. Noget helt unikt. Der var plads til at græde ud og samtidig have det sjovt. Det var især rigtig rart de første par år, da jeg ikke følte, der var så meget at være fælles om derhjemme. Jeg har fået mange gode venner, som jeg glæder mig til at møde igen i år,” siger Carla Pedersen, som skal afsted på sin syvende lejr i år.
Mindre spild - mere hjerte
Hvert år sender Blå Kors Danmark omkring 300 børn og unge som Carla Pedersen afsted på ferielejre i sommer- og juleferien. Fælles for dem er, at de eller deres familier er udfordret på forskellig vis. Nogen er eksempelvis økonomisk trængte eller kæmper med sygdom, misbrug eller sociale udfordringer.
Endnu flere børn og unge skal have mulighed for at få et pusterum fra hverdagen og nye venner. Derfor kan man nu købe en helt særlig mulepose i Blå Kors' genbrugsbutikker til fordel for ferielejrene.
Poserne er blevet til i samarbejde med dagligvarekæden Lidl og bærer budskabet "Mindre spild - mere hjerte", da poserne er et alternativ til plastikposer og samtidig støtter et godt formål.
”Blå Kors er som mange andre organisationer også blevet ramt af, at de fra januar 2021 ikke længere må uddele gratis plastikposer. Derfor har vi sammen med Blå Kors udviklet et flot indkøbsnet af stof, som deres kunder kan bruge,” siger adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust og fortsætter:
“Vi er glade for at kunne sponsorere 10.000 stofnet af genanvendt bomuld til Blå Kors’ genbrugsbutikker. Vi har et fantastisk partnerskab med Blå Kors, og salget af stofposerne går ubeskåret til Blå Kors’ ferielejre til stor glæde for mange børn og unge. Det er vi i Lidl stolte af at støtte op omkring”.
Alle penge går til ferielejre
At det er netop dagligvarekæden Lidl, som har doneret poserne, er langt fra tilfældigt. Blå Kors og Lidl indgik i 2017 et samarbejde om blandt andet at mindske madspild til glæde for trængte og udsatte familier. Siden hen er der kommet flere aktiviteter til.
“Vi er utroligt glade for samarbejdet med Lidl, som bidrager positivt til vores sociale arbejde – lige fra uddeling af overskudsmad til julegaver til børn og nu muleposerne", siger Thomas Røddik Korneliussen, som er kommunikationschef i Blå Kors Danmark.
Det særlige ved samarbejdet med Lidl omkring muleposen er, at Lidl har betalt alle produktionsomkostninger i forbindelse med bomuldsposen. Det betyder, at alle pengene fra salget går helt ubeskåret til ferielejre.
”Jeg synes virkelig, at vi i samarbejde har fået lavet en flot mulepose. Mit håb er, at poserne vil blive populære hos vores kunder så vi i fællesskab kan få indsamlet rigtig mange penge til sårbare børn og unge,” siger kommunikationschef Thomas Røddik Korneliussen.
Poserne er produceret af genanvendt bomuld og kan bruges igen og igen. De koster 25 kroner stykket og kan købes ved kassen i en række af Blå Kors’ genbrugsbutikker.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:76 35 00 10Tlf:52 15 92 59morten.vestberg@lidl.dkThomas Røddik KorneliussenKommunikationschefBlå Kors
Tlf:+45 2620 2046trk@blaakors.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl får Folkesundhedsprisen 202516.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med prisen skriver Lidl historie, da dagligvarekæden er den første kommercielle aktør, der modtager Folkesundhedsprisen nogensinde. En pris, der er blevet uddelt siden 2004 af Dansk Selskab for Folkesundhed. I begrundelsen står, at prisen er en anerkendelse af Lidls omfattende og målrettede arbejde for at fremme folkesundheden gennem dagligvarehandlen – blandt andet ved at fjerne tobak og nikotin fra hylderne og fremme salget af frugt og grønt.
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum