Mulepose med noget på hjerte: Flere børn og unge skal få gode oplevelser på ferielejre

Carla Pedersen er vokset op med en mor, der havde et alkoholproblem, og fandt et pusterum fra hverdagen på Blå Kors Danmarks ferielejre. I samarbejde med dagligvarekæden Lidl kan man nu købe en særlig mulepose i Blå Kors' genbrugsbutikker, som skal give endnu flere børn og unge gode ferieminder.

Carla Pedersen har været af sted på Blå Kors Danmarks ferielejre seks gange og glæder sig til at skulle afsted igen i år. Foto: Jens Peter Engedal.

Som barn havde Carla Pedersen det svært i skolen og havde ikke lyst til at have veninder med hjem, fordi hendes mor drak.

"Hver dag, når jeg kom hjem fra skole og gik hen ad indkørslen, tænkte jeg: ”Nu åbner jeg døren, og så ligger min mor derinde og kan ikke trække vejret”. Jeg håbede hver gang, at jeg kunne se hende gå rundt inde i huset, inden jeg åbnede døren, så jeg vidste, at hun ikke var død," fortæller hun

Som 14-årig kom hun første gang afsted på en af Blå Kors Danmarks ferielejre, hvor hun blev taget imod af omsorgsfulde, lyttende voksne og fik gode venner. Mange børn oplever, at de står alene med deres problemer. Det følte Carla også.

”På lejren fik jeg følelsen af at være en del af et fællesskab. Noget helt unikt. Der var plads til at græde ud og samtidig have det sjovt. Det var især rigtig rart de første par år, da jeg ikke følte, der var så meget at være fælles om derhjemme. Jeg har fået mange gode venner, som jeg glæder mig til at møde igen i år,” siger Carla Pedersen, som skal afsted på sin syvende lejr i år.

Mindre spild - mere hjerte

Hvert år sender Blå Kors Danmark omkring 300 børn og unge som Carla Pedersen afsted på ferielejre i sommer- og juleferien. Fælles for dem er, at de eller deres familier er udfordret på forskellig vis. Nogen er eksempelvis økonomisk trængte eller kæmper med sygdom, misbrug eller sociale udfordringer.

Endnu flere børn og unge skal have mulighed for at få et pusterum fra hverdagen og nye venner. Derfor kan man nu købe en helt særlig mulepose i Blå Kors' genbrugsbutikker til fordel for ferielejrene.

Poserne er blevet til i samarbejde med dagligvarekæden Lidl og bærer budskabet "Mindre spild - mere hjerte", da poserne er et alternativ til plastikposer og samtidig støtter et godt formål.

”Blå Kors er som mange andre organisationer også blevet ramt af, at de fra januar 2021 ikke længere må uddele gratis plastikposer. Derfor har vi sammen med Blå Kors udviklet et flot indkøbsnet af stof, som deres kunder kan bruge,” siger adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust og fortsætter:

“Vi er glade for at kunne sponsorere 10.000 stofnet af genanvendt bomuld til Blå Kors’ genbrugsbutikker. Vi har et fantastisk partnerskab med Blå Kors, og salget af stofposerne går ubeskåret til Blå Kors’ ferielejre til stor glæde for mange børn og unge. Det er vi i Lidl stolte af at støtte op omkring”

Alle penge går til ferielejre

At det er netop dagligvarekæden Lidl, som har doneret poserne, er langt fra tilfældigt. Blå Kors og Lidl indgik i 2017 et samarbejde om blandt andet at mindske madspild til glæde for trængte og udsatte familier. Siden hen er der kommet flere aktiviteter til.

“Vi er utroligt glade for samarbejdet med Lidl, som bidrager positivt til vores sociale arbejde – lige fra uddeling af overskudsmad til julegaver til børn og nu muleposerne", siger Thomas Røddik Korneliussen, som er kommunikationschef i Blå Kors Danmark.

Det særlige ved samarbejdet med Lidl omkring muleposen er, at Lidl har betalt alle produktionsomkostninger i forbindelse med bomuldsposen. Det betyder, at alle pengene fra salget går helt ubeskåret til ferielejre.

”Jeg synes virkelig, at vi i samarbejde har fået lavet en flot mulepose. Mit håb er, at poserne vil blive populære hos vores kunder så vi i fællesskab kan få indsamlet rigtig mange penge til sårbare børn og unge,” siger kommunikationschef Thomas Røddik Korneliussen.

Poserne er produceret af genanvendt bomuld og kan bruges igen og igen. De koster 25 kroner stykket og kan købes ved kassen i en række af Blå Kors’ genbrugsbutikker.

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.

Lidl lancerer efterspurgt kollektion: Hypede Lidl-sneakers lander nu i Danmark – udsolgt på få timer over hele Europa24.8.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidls nye fashionkollektion, der består af sneakers, badesandaler, strømper og indkøbsnet, har oplevet kæmpe succes i store europæiske Lidl-lande som Storbritannien, Italien, Tyskland og Belgien. Her har produkterne, der bærer Lidls logo, været så populære, at de er blevet udsolgt på få timer. Den 26. august lander kollektionen i Danmark.