Model sikrer smart vedligehold af vejrabatter og mindre vand på motorvejen

Med et fly, der indhenter geodata, og en ny beregningsmodel kan Vejdirektoratet prioritere, hvilke rabatter der trænger til en kærlig hånd. Det skal sikre, at regnvand altid kan løbe væk fra kørebanen.

Med mere end 3.800 kilometer statsveje i Danmark, heraf 1.200 kilometer motorvej, er der nok at holde styr på for Vejdirektoratet, når de skal vælge, hvilke rabatter der trænger til at blive vedligeholdt.

Vejrabatterne skal rutinemæssigt ’afhøvles’ for græs og jord, ellers kan vandet ikke løbe væk fra vejen – og det kan være til fare for trafikken. En ny beregningsmodelmodel giver Vejdirektoratet indsigt i, hvor der er størst behov for, at rabatten afhøvles.

Opmålingsfly scannede alle danske veje
Hidtil har Vejdirektoratets vurdering af hvilke veje, der skal prioriteres, baseret sig på lokalt kendskab, egne erfaringer og de store vandpytter, man nogle steder kan observere på motorvejene.

Men nu har Vejdirektoratet og NIRAS ved hjælp af et opmålingsfly, som i foråret har overfløjet hele det samlede danske motorvejsnet, indhentet værdifulde geodata. Flyets geodata over de 1.200 kilometer motorvej er efterfølgende blevet bearbejdet af NIRAS' eksperter til en digital terrænmodel og indarbejdet i den landsdækkende, ældre terrænmodel over de resterende veje.

Læs hele pressemeddelelsen på niras.dk

NIRAS' afdeling for GIS, Geodate og automation kan levere et højt kvalificeret grundlag for beslutninger på tværs af brancher og sektorer. Uanset om det gælder planlægning af klimatilpasning, udbygning af fjernvarmenetværk eller kortlægning af teleselskabers mobildækning. Vores eksperter indsamler, organiserer, analyserer og præsenterer data logisk og anvendeligt. Det giver de bedste beslutninger til alt lige fra festivaller samt by- og landskabsplanlægning til store investeringer i infrastruktur.