Modeindustrien forlanger stop for pelsavl i EU

Verdens største modebrands bakker op bag pelsfri mode og tøjproduktion, og en lang række firmaer beder nu EU-kommissionen forbyde pelsavl efter 1,7 millioner EU-borgere har skrevet under mod mink og ræve i små bure.
Modebranchen henvender sig nu til EU kommissionen med krav om et forbud mod pelsavl, hvilket vil betyde, at det er slut med mink i småbitte tremmebure som her. (Foto: World Animal Protection) Kan benyttes frit med kreditering.

38 europæiske modefirmaer afleverer i dag et brev til EUs kommissærer, hvor de bakker op om et ‘Fur Free Europe’, og forlanger totalforbud mod pelsavl i hele EU-området samt importforbud mod pels fra resten af verden.

Dermed bakker modeindustrien op bag det borgerinitiativ, der på kun ni måneder har samlet mere end 1,7 millioner EU-borgere under parolen ‘Fur Free Europe’ med kravet om et permanent forbud mod at holde vilde dyr i små bure for at producere pelstøj.

“Vi har lige oplevet den første københavnske modeuge, hvor pels var bandlyst på catwalken, og modebranchens brev til EU er en fantastisk nyhed, der slår fast, at dyrevelfærd hænger uløseligt sammen med bæredygtighed,” siger Stephanie Kruuse Klausen, campaign manager i World Animal Protection Danmark.

Efter ni måneders kampagne lykkedes det allerede i februar for World Animal Protection og 81 andre organisationer i EU, at samle 1,7 millioner underskrifter for et forbud mod pelsavl, og dermed er EU-kommissionen forpligtet til at tage sagen op.
Modebranchens aktuelle henvendelse kommer som en forlængelse af ‘Fur Free Europe’, og lægger dermed ekstra pres på EUs øverste myndighed og de enkelte landes politikere.

“Millioner af mink, ræve og mårhunde lever i små tremmebure, og bliver rutinemæssigt dræbt for deres pels hvert eneste år i EU,” skriver modefirmaerne blandt andet til Kommissionen:
“Den form for dyrehold er blevet stærkt kritiseret af videnskabsfolk, dyreorganisationer og mange europæiske borgere i årtier, og gennem dialog med NGO’er og information fra videnskaben har vi i modebranchen indset, at det hverken er bæredygtigt eller etisk forsvarligt, at bruge dyr på den måde,” skriver de 38 firmaer, der blandt andet tæller Marco Polo, Hugo Boss, Ellos Group samt Skall Studio fra Danmark.

De 38 modebrands estimerer selv, at omkring 70 procent af den globale modeindustri lægger aktivt afstand til brug af pels i produktionen, og henviser i brevet til de internationale modehuse og designere, der har droppet pels under den særlige forhandleraftale ‘Fur Free Retailer Programme’, hvor de overfor forbrugerne garanterer, at deres produktion er pelsfri.
Her er der blandt andet tale om globale giganter som Gucci, Armani, Prada, Calvin Klein, Ralph Lauren, Chanel, Versace og Tommy Hilfiger.
I alt mere end 1500 topbrands, der tilsammen forsyner det meste af kloden med luksustøj, accessories og andre mærkevarer.

“Modefirmaernes henvendelse til Kommissionen viser klart, at modeindustrien står helhjertet bag kravet om et totalt pelsforbud, som vi både håber og tror bliver slutresultatet, når EU får revideret dyrevelfærdslovgivningen,” siger Stephanie Kruuse Klausen, der er wildlife ekspert hos World Animal Protection DK.

Modefirmaernes krav til EU om forbud mod pelsavl vil lægge yderligere pres på EU," siger Stephanie Kruuse Klausen, wildlife ekspert, World Animal Protection.