Modebranchen skal genoprettes med fokus på bæredygtighed, digitalisering og eksport

Selvom konsekvenserne af covid-19 har været mindre end frygtet, er modebranchen hårdt ramt af den globale pandemi og står til at miste 10-15 % af omsætningen. Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil understreger vigtigheden af at have langsigtet fokus på branchens genopretning. En genopretning med tre konkrete fokuspunkter.

Det er gået bedre end frygtet. Sådan lyder den korte opsummering af brancheorganisationen Dansk Mode & Textils (DM&T) nye analyse af modebranchens første halvår i covid-19’s tegn. I starten af april frygtede branchen en tilbagegang i omsætningen på 30 %, men forventningen op til denne uges Copenhagen Fashion Week er nu faldet til 10-15% tilbagegang, hvilket betyder en omsætningstilbagegang på 4,5-7 mia. kr. Men det betyder ikke, at branchens udfordringer er ophørt. Der er derfor behov for at se på den langsigtede genopretning, lyder det fra DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen:

”Selvom vi har set klare tegn på bedring siden maj, er det vigtigt, at vi som branche også holder et langsigtet fokus. Covid-19 har allerede forandret branchen, og vi kommer til at se langsigtede effekter. Coronakrisen har givet anledning til refleksion i branchen, og vi begynder allerede nu at se ændringer i måden, branchens virksomheder driver deres forretning på.”

Branchen er blevet ramt på en række områder, og covid-19 har bidraget til at accelerere udviklingen på områder, der allerede stod højt på branchens strategiske agenda. DM&T udpeger bæredygtighed, digitalisering og eksport som de vigtigste fokusområder, hvis branchen skal komme styrket ud af krisen.

Covid-19 accelererer den bæredygtige omstilling

”Bæredygtighed har længe været på branchens agenda, men covid-19 har med al tydelighed vist, at der er behov for at gøre langt mere. Der bliver ganske enkelt produceret for meget tøj i verden, og vi er nødt til at se på, hvordan vi i højere grad kan producere ansvarligt, forbedre kvaliteten og tænke mere langtidsholdbart. Efterspørgslen efter ansvarlige brands er stigende, og derfor bliver det en klar konkurrencefordel at integrere bæredygtighed i virksomhedens strategi,” siger Thomas Klausen.

Han fortæller, at mange danske modevirksomheder har trykket hårdere på speederen i den bæredygtige omstilling, hvilket han ser som en direkte konsekvens af covid-19.

Den globale pandemi har også spændt ben for den fysiske handel med tøj. Det har fået forbrugerne til at vende blikket mod online-butikkerne, ligesom den igangværende Copenhagen Fashion Week også finder sted i en langt mere digitaliseret form.

”Vores medlemmer melder om en stigning på næsten 20 % i salget via digitale kanaler, og det understreger den stigende vigtighed af at være tilgængelig online. Men digitaliseringen får også indflydelse på måden, modevirksomhederne udvikler, fremviser og sælger deres kollektioner på. Som virksomhed er man nødt til at se på alle processer og finde ud af, hvor de digitale løsninger kan styrke forretningen,” siger Thomas Klausen.

Digitaliseringen kan også understøtte den bæredygtige omstilling, bl.a. ved at nedbringe antallet af prøver, belyse købsmønstre ved hjælp af data og til at nedbringe antallet af rejser.

Thomas Klausen ser en klar sammenhæng mellem de tre fokusområder. For bæredygtighed og nye digitale initiativer kan også understøtte eksporten, som i årets første seks måneder er faldet 13 %:

”Vi er dybt afhængige af eksporten. 67 % af branchens samlede salg sker uden for landets grænser. Derfor er det vigtigt, eksporten hurtigt kommer på fode igen. Bæredygtighed spiller en nøglerolle, fordi det øger dansk modes attraktivitet i udlandet, og digitaliseringen kan bidrage til at gøre varerne endnu mere tilgængelige på eksportmarkederne, også over for de indkøbere, der som følge af covid-19 er forhindret at opleve dem fysisk. Derfor er der en stærk sammenhæng mellem alle tre indsatsområder, og ved at udnytte denne mulighed har den danske modebranche en stærk platform til at sikre en ny styrkeposition,” afslutter Thomas Klausen.

DM&T har allerede påbegyndt arbejdet med en genopretningsplan og vil i de kommende måneder fokusere på en række konkrete tiltag.

Fakta om covid-19's effekt på den danske modebranche

• Den danske modebranche forventer i 2020 et fald i omsætningen på 10-15 %. I 2019 omsatte branchen for 46 mia. kr.
  • Eksporten af beklædning udgjorde i 2019 31 mia. kr. I første halvår af 2020 er eksporten faldet 13 % sammenlignet med samme periode sidste år.
  • Godt halvdelen af DM&T's medlemmer har været nødsaget til at afskedige som konsekvens af covid-19. 32 % forventer at skulle afskedige i løbet af andet halvår.
  • Mens salget i detailhandlen med beklædning i både Danmark og udlandet er faldet, er det digitale salg. DM&T's medlemmer har i gennemsnit øget salget i de digitale kanaler med 18,5 % i forhold til det foregående halvår.
  • 15 % af DM&T's medlemmer forventer alvorlige likviditetsproblemer, når de statslige hjælpepakker udløber.

Kilde: DM&T og Danmarks Statistik. Download DM&T's analyse nedenfor for yderligere information og covid-19's effekt på den danske modebranche.

For yderligere kommentarer og information, kontakt venligst

Thomas Klausen
Adm. Direktør, Dansk Mode & Textil

Nikolai Klausen
Direktør, Wear

Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.

Læs mere på dmogt.dk

Brancheorganisationer frygter corona-konsekvenser for vigtigt eksporterhverv: Opfordrer til akut politisk handling29.3.2020 17:22:58 CESTPressemeddelelse

De to brancheorganisationer Wear og Dansk Mode & Textil efterlyser hjælpepakker, der tager højde for de særkender, der præger mode-, sports- og tekstilbranchen med en eksport på mere end 35 mia.kr. De to organisationer præsenterer fire konkrete initiativer, der kan hjælpe en branche, der står til at tabe 20 mia. i omsætning som følge af COVID-19.

Mode- og tekstilbranchen efterlyser yderligere politiske indgreb16.3.2020 15:01:29 CETPressemeddelelse

Mode- og tekstilbranchen er hårdt ramt af coronavirussets udbrud. Brancheorganisationen for de danske mode- og tekstilvirksomheder fremsætter konkrete forslag til de danske politikere: Gør det lettere for virksomheder at få udleveret ubetalte varer fra konkursramte butikker og pålæg butiksudlejere at reducere huslejen. Ellers vil det få store konsekvenser for danske mode- og tekstilvirksomheder, advarer Dansk Mode & Textil.