Mød Kræftens Bekæmpelse på Folkemødet 2019

Er sorg en sygdom? Hvad gør man som leder, hvis en medarbejder får kræft? Kan man holde liv i parforholdet, når ens partner er alvorligt syg? Det er nogle af de emner, du kan debattere og blive klogere på hos Kræftens Bekæmpelse på Folkemødet.

Formand i Kræftens Bekæmpelse Helen Bernt Andersen glæder sig til de mange nærværende og interessante  dialoger, der opstår på Folkemødet. Foto: Tomas Bertelsen
Formand i Kræftens Bekæmpelse Helen Bernt Andersen glæder sig til de mange nærværende og interessante dialoger, der opstår på Folkemødet. Foto: Tomas Bertelsen

Om få dage myldrer det af liv i Allinge, hvor spændende debatter og livlige diskussioner er på programmet, når der er Folkemøde. Kræftens Bekæmpelse deltager igen i år. Og ligesom de foregående år er vi glade for, at sundhed er et af de helt store temaer på Folkemødet. Et godt helbred skaber nemlig de bedste forudsætninger for et godt liv.

På Folkemødet har Kræftens Bekæmpelse ét hovedbudskab: ’Ingen skal stå alene med kræft.’

- Kræft er en sygdom, der rammer mange danskere. Hver tredje af os får kræft på et tidspunkt. To ud af tre bliver pårørende til en kræftramt. I sådan en situation har alle behov for hjælp og støtte, siger formand i Kræftens Bekæmpelse Helen Bernt Andersen og fortsætter:

- Så hvordan sikrer vi, at ingen står alene med kræft? Det skal vi sammen blive klogere på under Folkemødet.

Demokratisk smeltedigel

I vores telt kan du bl.a. høre virksomhedsledere debattere de dilemmaer, der kan opstå på en arbejdsplads, når en medarbejder får kræft. Debatten er arrangeret i samarbejde med Dansk Industri.

I en anden debat vil bl.a. psykologiprofessor Svend Brinkman og journalist Esben Kjær diskutere, om sorg er en sygdom. Denne debat er Det Nationale Sorgcenter medarrangør af.

- Samarbejdet med andre organisationer og foreninger er meget vigtigt for os – på Folkemødet og i al almindelighed. Det er virkelig lagt op til spændende debatter, siger Helen Bernt Andersen.

- Folkemødet er en demokratisk smeltedigel, hvor man både møder ministre og mange samfunds-engagerede borgere. Jeg glæder mig til at møde alle dem, der kommer forbi os. Jeg ser frem til at høre deres holdninger til kræftområdet, understreger Helen Bernt Andersen.

Find os i Skomagerstræde

I vores telt kan du også hilse på forskere fra Kræftens Bekæmpelse, du kan få en snak med frivillige fra vores lokalforening på Bornholm, og du kan tale med rådgivere, læger og andre af organisationens fagmedarbejdere.

Ud over debatter, quizzer og samtaler kan du blive klogere på sammenhængen mellem DNA og kræft, få et lungetjek og få taget et uv-foto, der viser dine usynlige solskader. Du kan være med, når Ung kræft holder strikke-event og samtidig høre, hvordan det er at være ung med kræft. Og du kan deltage i et væld af andre aktiviteter.

Kom og besøg os den 13.-16. juni på Bornholm
Find os i Skomagerstræde, stadeplads N1
Alle er velkomne!

Dem kan du også møde hos os:

Et hav af spændende mennesker er at finde, når der er debatter og samtaler i Kræftens Bekæmpelses telt. Mød bl.a.:

Søs Egelind – skuespiller og foredragsholder, er med i en debat om kræft og cannabis, hvor hun deler sine personlige erfaringer med at bruge cannabis som lindring under sit kræftforløb.

Charlotte Bøving – læge, tv-vært og kræftpatient. Faciliterer debatten om social ulighed i sundhed.

En lang række patientforeninger – bl.a. Senfølgerforeningen, Dansk Bystkræft Organisation, Hjernetumorforeningen og Pancreasnetværket er med, når der er debat om tidlig diagnose af kræft.

Özlem Cekic – brobygger og debattør, interviewes af tv-vært og journalist Hans Pilgaard om at være nær pårørende til en kræftpatient.

For yderligere info og interviewaftaler (og med på Folkemødet):
Lise Bondesen, presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse
Tlf. 31 32 63 53, lisbo@cancer.dk

Billeder

Jytte Møller, Roskilde, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2019 11:17:38 CESTPressemeddelelse

Pensioneret sygeplejerske og sundhedschef Jytte Møller, Roskilde, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Jytte Møller, der også er næstformand i Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg i Region Sjælland, vil bl.a. arbejde for, at der kommer flere lokale tilbud til kræftramte og deres pårørende, samt for en styrket indsats i forhold til senfølger efter kræft.

Henning Due Lorentzen, Fredericia, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2019 11:13:21 CESTPressemeddelelse

Pensioneret politiassistent Henning Due Lorentzen, Fredericia, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Henning Due Lorentzen har været byrådsmedlem i Fredericia, han har været medarrangør af Stafet for Livet i Fredericia siden starten og har arbejdet frivilligt i en række andre sammenhænge. Som hovedbestyrelsesmedlem i Kræftens Bekæmpelse vil Henning Due Lorentzen fokusere på lighed i sundhed, den frivillige lokale indsats samt på økonomien i Kræftens Bekæmpelse.

Ulla Kusk, Herning, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2019 11:00:41 CESTPressemeddelelse

Fhv. social- og sundhedsdirektør, førtidspensionist Ulla Kusk, Herning, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Ulla Kusk, der også er formand for Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Herning, vil som hovedbestyrelsesmedlem bl.a. arbejde for en røgfri fremtid, hvor ingen børn og unge starter med at ryge, og hun vil arbejde for at få udbredt mere viden om senfølger efter kræftbehandling samt for anerkendelse og forståelse af senfølger.