Mobile Industrial Robots tilbyder leasing af robotter med ny finansieringsmodel

Nyt initiativ fra den danske globale markedsleder inden for autonome mobile robotter giver virksomheder mulighed for at anvende logistikrobotter for helt ned til 27 kroner i timen.

Danske Mobile Industrial Robots tilbyder nu en ny finansieringsmodel, kaldet MiR Finance. Virksomheder kan gennem ordningen lease robotter i stedet for at købe. Denne type ydelse, der også betegnes som “robots as a service” (RaaS), giver alle firmaer – små som store – mulighed for at implementere robot-løsninger uden at det kræver stor kapital. Det vil sige, at selv mindre virksomheder kan komme med på automatiseringstoget for en lav månedlig ydelse.

”Mens salget af vores mobile robotter fortsat vokser verden over, er tendensen, at både de store multinationale og mindre virksomheder ofte foretrækker at lease deres logistik-udstyr frem for at skulle lave en stor forudgående investering,” siger Thomas Visti, CEO, MiR. ”Ved at tilbyde leasing, rykker vi vores robotter til at være en operationel udgift frem for en egentlig investering, hvilket giver vores kunder mulighed for at komme hurtigt i gang med at høste de fordele, mobile robotter tilbyder – nemlig at automatisere monotone arbejdsopgaver.”

Med MiR Finance får kunderne mulighed for at lease robotterne. Den månedlige leasing-pris afhænger naturligvis af, hvilken type robot og længden af leasing-perioden. Men et simpelt regnestykke viser, at det koster omkring 27 kr. i timen eller 4300 kr. om måneden at lease en MiR100 robot. En meget attraktiv måde at investere i mobile robotter på.

Fleksible vilkår og vedligehold er inkluderet
Med MiR Finance samarbejder MiRs distributørnetværk med et tredjeparts leasingselskab for at levere aftaler til kunderne med fleksible leasing-vilkår. MiRs forhandlere har altid været ansvarlige for support, service og vedligehold, og det vil de fortsat være. På den måde vil MiRs kunder ikke opleve de store forandringer bortset fra, at de nu har en alternativ betalingsmetode for deres robotter.

MiR træder ind på et voksende marked for leasing af robotter
Det anerkendte, strategiske rådgivningsfirma ABI Research estimerede sidste år, at andelen af robotter i RaaS programmer vil vokse fra 4.442 robotter i 2016 til 1,3 mio. i 2026.

”Robot as a service (RaaS) hjælper med til at bringe automation til nye markeder, der måske ikke ville være i stand til at investere i denne teknologi på andre måder,” siger John Santagate, Research Director for Commercial Service Robotics ved IDC. ”Denne model hjælper virksomheder til at reducere risikoen ved at implementere robotter, og derfor ser vi RaaS som et hovedelement i den nuværende stigning af robotter i markedet.” Dermed passer MiR Finance ind i et voksende marked, der hjælper mindre kapitalstærke aktører med at komme med på vognen.

Mobile Industrial Robots blev grundlagt i 2013 af den erfarne robotudvikler Niels Jul Jacobsen, der er en nøglefigur i selve opbygningen af Danmarks blomstrende internationalt anerkendte robotklynge. MiR-robotterne har for længst bevist deres værd, og tusinder kører nu rundt i den globale industri og automatiserer intern transport. MiR har dermed på rekordtid skabt et helt nyt marked. I foråret 2018 blev MiR købt af den førende leverandør af automatiseret testudstyr, Teradyne, der for tre år siden også købte danske Universal Robots.

På baggrund af vækstresultaterne gennem de seneste år blev Mobile Industrial Robots hædret med titlen som EY Entrepreneur of The Year in Denmark 2018.

Hør om robotter som succes for SMV: Afslører fordærvet mad og revolutionerer gartneri17.6.2019 09:43:40 CESTNyhed

Innovationsprogrammet AutomationsBoost inviterer til gå-hjem-møde om de muligheder, som små og mellemstore virksomheder får med robotter. Gå-hjem-mødet foregår torsdag 20. juni i Odense. Gennem AutomationsBoost har RoboCluster og Erhvervshus Syd i samarbejde med forskere og andre partnere boostet en række mindre virksomheder med spændende automatiseringsløsninger for at skabe fremtidens virksomheder.

Dansk mobil robot löser 3 utmaningar på amerikansk fabrik12.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

MiR500 mobil-roboten automatiserar, förbättrar kvaliteten och löser bemannings- och säkerhetsproblem hos Cabka Group. Företaget har huvudkontor i Tyskland och har sex fabriker i Europa och en i nordamerikanska Missouri, där postindustriell plast återanvänds till lastpallar. Fabriken är i drift dygnet runt och producerar omkring 5 000 lastpallar om dagen. Cabka utmanas av en brist på arbetskraft och av att en stor omsättning av tillfälligt anställda leder till dyra driftstopp. MiR500 är därför en viktig komponent i en ny och helautomatisk produktionslinje som kommer införas på flera ställen i verksamheten. Detta för att minska beroendet av tillfälligt anställa och samtidigt förbättra produktkvaliteten och säkerheten för de anställda.