Misbrug af stjålne Dankort falder drastisk

Kriminelles udbytte fra stjålne Dankort er mere end halveret det seneste år. ”Det er blevet meget sværere at være korttyv,” lyder det fra Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets.

Et betalingskort kan være en nem vej til penge, hvis først pinkoden er blevet afluret. Af samme grund har kriminelle bander gjort kortmisbrug til deres levevej, men en række tiltag har de sidste år gjort deres arbejde langt sværere.

Det afspejler sig i de seneste misbrugstal for Dankort, hvor der – målt i udbytte – er sket et fald på 54 procent ved fysisk kortmisbrug.

”Der er ingen tvivl om, at det er blevet sværere at være korttyv. De havde for nogle år siden ret gode arbejdsvilkår, men vi har sammen med bankerne og politiet foretaget en lang række tiltag, som har besværliggjort deres arbejde. Vi kan især se et dramatisk fald i de kriminelles udbytte fra hæveautomater,” fortæller Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets.

I årets første seks måneder lykkedes det de kriminelle at få et udbytte på i alt 8 mio. kr. ved fysisk misbrug af Dankort, mens det tilsvarende tal i første halvår 2018 lød på 17,4 mio. kr.

Kontaktløse kort gør misbrug svært
En af årsagerne er ifølge Sune Gabelgård det kontaktløse Dankort, som langt de fleste danskere efterhånden har, og som nu benyttes ved næsten tre af fire betalinger. Her skal køberen som udgangspunkt ikke indtaste pinkode, så længe beløbet er under 350 kr.

”Vi bruger hovedsageligt vores Dankort til køb under 350 kr., og derfor er det blevet sværere for de kriminelle at aflure pinkoden. De må nu afsætte længere tid til at få fat i pinkoden, og det gør det ganske enkelt mindre attraktivt for kriminelle bander at rejse til Danmark,” siger Sune Gabelgård.

Han peger også på, at Nets har samarbejdet med politi og banker om at identificere og overvåge de hæveautomater, som de kriminelle forventes at benytte. Derudover har Nets også udbygget sine systemer til overvågning af mistænkelig aktivitet.

”Alle tiltagene har til sammen gjort det svært for svindlerne at misbruge Dankort fysisk, og vi har heldigvis set den samme tendens på nettet. Her er svindlen med Dankort faldet med cirka en tredjedel det seneste år,” siger han.

Det store fald i svindel på nettet skyldes især Dankort Secured by Nets, hvor kortholderen nu skal bekræfte sit køb via en sms-kode.

Svindel med Dankort

1. halvår, 2019 1. halvår, 2018 Ændring
Fysisk misbrug af Dankort 8,0 mio. kr. 17,4 mio. kr. -54 pct.
Misbrug af Dankort på nettet 9,8 mio. kr. 15,1 mio. kr. -35 pct.

Kilde: Nets

Yderligere oplysninger:
Groups Communications, Nets
Tlf. (+45) 29 48 26 46

DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS og Nets indgår ny aftale om Dankort og internationale betalingskort8.11.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

BOKIS og Nets har indgået en 5-årig aftale med Nets om fortsat udstedelse af Dankort. Det betyder, at kunder i BOKIS-institutterne fortsat vil kunne betale med Dankort, som de kender det i dag, og dermed gøre brug af den mest udbredte betalingsløsning herhjemme. Samtidig har parterne fornyet deres aftale om håndtering af betalinger med internationale betalingskort. ”Vi bakker op om Dankortet, som er danskernes foretrukne betalingsform. Det har vi gjort indtil nu, og det er aftalen et udtryk for, at vi fortsætter med”, siger direktør i BOKIS og Lokale Pengeinstitutter, Jan Kondrup. Søren Nicolaisen, der udgør den anden halvdel af direktionen af BOKIS og samtidig er direktør for Landsdækkende Banker er enig. ”Uden at løfte sløret for detaljerne, så synes vi, at vi har opnået en særdeles konkurrencedygtig aftale for de mindre og mellemstore pengeinstitutter”, siger han. Til sammen repræsenterer BOKIS-institutterne ca. 45 procent af det danske kortbetalingsmarked. Der er tale om Sydbank, S