Minister fik syn for sagen

Fødevareminister Mogens Jensen besøgte mandag d. 21. oktober den økologiske kvæggård Kroghsminde ved Ølgod. Her fik ministeren indblik i, hvordan frivillige klimatiltag i praksis har bragt CO2 udledningen i minus på gården.

Foto: Irene Brandt-Møller.
Fødevareminister Mogens Jensen besøgte kvæggården, Kroghsminde for at blive klogere på, hvordan klimahandlingsplaner kan bringe CO2-udledningen i minus. Foto: Irene Brandt-Møller.

På Kroghsminde producerer 145 malkekøer mælk til Naturmælk, og i den daglige mælkeproduktion er klimahandlinger tænkt ind i form af fokus på blandt andet fodring med klimavenligt foder, jordfordeling, transport med lastbiler over større afstande, større marker, fokus på sædskifte og nye cirkulationspumper i malkerummet. Hver for sig bidrager disse tiltag med mindre udledning af CO2; men de helt store aktører i gårdens klimaregnskab er gårdens vindmølle og biogasanlæg.

"Det er med glæde, at jeg i dag har set, at landbruget ved at udnytte alle jordens ressourcer til mere end fødevareproduktion også kan bidrage til at fjerne landbrugets negative påvirkning af klimaet," sagde Mogens Jensen.

Besøget, der var arrangeret af landmand Jens Krogh og Økologisk Landsforening, har givet ministeren inspiration til, hvordan klimaet kan håndteres i landbruget og denne inspiration lovede han at arbejde videre med både på nationalt plan og i EU.

"Kroghsminde er et billede på fremtidens landbrug. Og jeg er ikke i tvivl om, at dansk landbrug med lav eller ingen klimabelastning vil være et godt brand, som kan gavne danske landbrugsprodukter på eksportmarkederne,” sagde Mogens Jensen.

"Når økologiske landbrug kan være så effektive, er jeg ikke i tvivl om, at de økologiske landbrug kommer til at spille en vigtig rolle i fremtiden i Danmark. Det bestyrker mig i, at det er en rigtig beslutning, regeringen traf, da vi besluttede, at det økologiske areal skal fordobles."

Regeringen er fra flere sider - blandt andet af Økologisk Landsforenings - blevet kritiseret for, at den trods målsætningen om at fordoble det økologiske areal, ikke har sat penge af på næste års finanslov, som kan understøtte omlægningen til mere økologisk produktion.

"Regeringen har mange ambitiøse mål, og vi kan ikke løfte dem alle i den første finanslov, vi laver. Det er derfor vigtigt, at vi har tålmodighed, så vi kan finde de rigtige virkemidler, som kan sikre at målsætningen nås," sagde Mogens Jensen.

Pressemedarbejder i Økologisk Landsforening, Vivienne Kallmeyer
vk@okologi.dk

Foto: Irene Brandt-Møller.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.

Nyt klimapartnerskab skal sætte turbo på klimaindsatsen i landbruget13.11.2019 15:11:05 CETPressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag 13 nye klimapartnerskaber. Økologisk Landsforening er med i Klimapartnerskabet for fødevare- og landbrugssektoren. Samtidig offentliggør foreningen 15 politiske forslag, som den vil søge partnerskabets opbakning til. Økologisk Landsforening roser regeringens initiativ og forventer, at partnerskabet vil udklække markante nye klima initiativer fra branchen og et ambitiøst klimapolitisk katalog til regeringen.