Mindre virksomheder risikerer konkurs på grund af offentlige fastpriskontrakter

De massive prisstigninger på energi giver et stort problem for de virksomheder, der har fastpriskontrakter med det offentlige. De er nemlig låst af kontrakten, og kan ikke vælte de store omkostninger over i prisen. SMVdanmark opfordrer det offentlige til at indføre et midlertidigt energitillæg.

Både stat, kommuner og regioner har lagt opgaver ud til mange private virksomheder, der fx passer de offentlige parker, vedligeholder offentlige bygninger, kører handicapkørsel og meget andet. Men især de private virksomheder, der bruger meget energi, er nu så pressede af deres fastpriskontrakter med det offentlige, at de kan være konkurstruede. For i de faste kontrakter – der kan løbe i årevis - kan prisen nemlig ikke bare ændres, så leverandørerne kan få dækning for de pludselige og meget voldsomme prisstigninger.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, kalder kontrakterne med det offentlige for ”tikkende konkursbomber” og opfordrer offentlige myndigheder til at undersøge mulighederne for at indføre et midlertidigt energitillæg.

”Vi står i en ekstraordinær situation, og mange mindre virksomheder risikerer at gå konkurs, hvis der ikke findes en løsning her og nu. Det offentlige bør derfor indføre et midlertidigt energitillæg i kontrakterne med de energiintensive virksomheder, der er ramt af det her,” siger Jakob Brandt og tilføjer:

”Det offentlige har et særligt ansvar for at sikre, at deres kontrakter med private virksomheder er rimelige og ikke betyder konkurs hos ellers sunde og veldrevne virksomheder.”

Derudover peger Jakob Brandt på, at regeringen allerede nu, bør sikre muligheden i EU for at lave hjælpepakker.

“Vi har ganske givet ikke set det sidste af sanktionerne. Derfor bør regeringen også straks sikre, at man har det nødvendige mandat i EU til, at vi kan yde støtte til de mest berørte virksomheder,” siger Jakob Brandt.

Medieaftale overser potentiale i den dansk filmbranche21.5.2022 13:03:03 CEST | Pressemeddelelse

Et flertal i Folketinget er blevet enige om en medieaftale, der skaffer flere penge til at producere danske film og serier, men som ikke gør op med de unfair konkurrencevilkår, den danske filmbranche oplever på det europæiske marked. Dermed risikerer den danske filmbranche at gå glip af vækst og arbejdspladser, fordi vi, som et af de få lande i verden, ikke tilbyder produktionsrabatter. Kulturpolitikken bør i højere grad tilgodese erhvervspolitikken, mener SMVdanmark.