Milliongaranti fra EU sikrer danske virksomheder lån til bæredygtig udvikling

En ny aftale mellem den europæiske investeringsfond (EIF) og Merkur Andelskasse skal sikre lån for 160 mio. kr. til danske små og mellemstore virksomheder i hele landet, der arbejder med bæredygtighed og grøn omstilling.

Merkur Andelskasse kan som et af de første pengeinstitutter herhjemme tilbyde sine erhvervskunder et lån med garantiordningen InvestEU i ryggen. Garantien er øremærket virksomheder og projekter, der bidrager til mere bæredygtighed og grøn omstilling, og skal blandt andet også tilgodese projekter i landdistrikter, hvor finansiering ikke altid er let tilgængelig.

Garanti sikrer attraktive vilkår
InvestEU garantien er resultatet af en aftale mellem Den Europæiske Investeringsfond (EIF) og Merkur Andelskasse. Aftalen indebærer en garantiaftale på 15 mio. euro (ca. 111 mio.kr), der gør det muligt for Merkur at stille finansiering til rådighed for små og mellemstore virksomheder (SMVer) for 160 mio. kr. på attraktive vilkår. Det kan både være i form af lån og leasingkontrakter.

Charlotte Skovgaard, administrerende direktør i Merkur Andelskasse, siger om garantien:
"InvestEU-garantien er afgørende i vores bestræbelser på at fremskynde en bæredygtig omstilling. I Merkur er vi lige dele glade for og stolte af, at denne aftale øger det beløb, som vi kan kanalisere til SMV'er, der arbejder for bæredygtig fremgang inden for vores kerneforretningsområder miljø-, klima-, natur- og social bæredygtighed. Det vil styrke vores bæredygtige indsats og gøre det muligt for endnu flere danske SMV'er, også i landdistrikterne, at få deres visionære projekter finansieret.”

Garantier til bæredygtig udvikling
Merkur Andelskasse er mangeårig partner med EIF, der står bag en række garantier til europæisk erhvervsliv. Garantierne har gjort det muligt for Merkur at finansiere mange gode, vigtige projekter, virksomheder og iværksættere i hele landet, der alle har det til fælles, at de arbejder for bæredygtig udvikling.

EIF's administrerende direktør Marjut Falkstedt er da også tilfreds med at kunne fortsætte samarbejdet med Merkur:
"Vi er meget glade for at forny vores partnerskab med Merkur, denne gang under InvestEU-programmet. Aftalen er designet til at kanalisere finansiering til danske virksomheder – også i landdistrikterne – for at hjælpe dem, der ønsker en grøn og bæredygtig omstilling. Vi er overbeviste om, at dette samarbejde kan generere økonomisk støtte, der vil give disse virksomheder mulighed for at tage vigtige skridt fremad i den grønne omstilling."

InvestEU garanti-programmet er støttet af EU. Herfra siger EU-kommissær for økonomi, Paolo Gentiloni:

"InvestEU spiller en vigtig rolle i at hjælpe virksomheder med at få adgang til finansiering og fremskynde den grønne omstilling. Jeg er glad for, at InvestEU med denne aftale hjælper virksomheder i Danmark med at låse op for de midler, de har brug for, samtidig med at de forbedrer deres bæredygtighed og yder vigtige sociale bidrag til deres lokalsamfund."

Mette Offenberg
Kommunikations- og Pressechef
meo@merkur.dk
Tlf. +45 28601706

Baggrund:
Den Europæiske Investeringsfond er en del af Den Europæiske Investeringsbank-gruppe. Dens centrale mission er at støtte Europas SMV'er ved at hjælpe dem med at få adgang til finansiering. EIF designer og udvikler venture- og vækstkapital, garantier og mikrofinansieringsinstrumenter, der specifikt retter sig mod dette markedssegment. I denne rolle fremmer EIF centrale EU-politiske mål som konkurrenceevne og vækst, innovation og digitalisering, social påvirkning, færdigheder og menneskelig kapital, klimaindsats og miljømæssig bæredygtighed og meget mere.

InvestEU-programmet giver EU langsigtet finansiering ved at udnytte betydelige private og offentlige midler til støtte for en bæredygtig økonomi. Det hjælper med at generere yderligere investeringer i overensstemmelse med EU's politiske prioriteter, såsom den europæiske grønne pagt, den digitale omstilling og støtte til SMV'er. InvestEU samler alle EU's finansielle instrumenter under ét tag, hvilket gør finansieringen af ​​investeringsprojekter i Europa enklere, mere effektiv og mere fleksibel. Programmet har tre komponenter: InvestEU-fonden, InvestEU Advisory Hub og InvestEU-portalen. InvestEU-fonden gennemføres gennem finansielle partnere, som investerer i projekter ved hjælp af EU-budgetgarantien på €26,2 mia. Denne garanti øger deres risikobærende kapacitet og mobiliserer op mod 372 mia. EUR i yderligere investeringer.

Om Merkur:
Merkur Andelskasse er Danmarks største værdibaserede pengeinstitut, der kombinerer klassisk bankvirksomhed med en vision om et bæredygtigt samfund. Merkur har været frontløber for bæredygtig udvikling og social ansvarlighed i den danske banksektor siden 1982. Merkur yder og faciliterer finansiel rådgivning og finansiering til både privat- og erhvervskunder. På erhvervssiden finansierer Merkur virksomheder inden for bæredygtig produktion og non-profit institutioner og foreninger inden for det kulturelle og sociale område. Merkurs screener alle erhvervskunder for bæredygtighed og social ansvarlighed, inden de kan blive kunder.

Merkur Andelskasse er det eneste større pengeinstitut herhjemme, hvor forretningsmodellen er helt og holdent bygget op omkring bæredygtighed og social ansvarlighed.
Merkur er B Corp, samt medstifter af Global Alliance for Banking on Values (GABV), som består af mere end 60 værdibaserede banker på alle kontinenter.