Miljøminister: Øko-landbrug er godt for grundvandet

Økologisk landbrug er en nøgle til at løse det voksende problem med rester af syntetiske pesticider i vores drikkevand. Det understreger miljøminister Lea Wermelin (S) i en ny udgave af Økologisk Landsforenings magasin, Økologisk.

Miljøminister Lea Wermelin kommer i magasinet Økologisk med skarpe udmeldinger om fremtiden for vores rene drikkevand. Hun understreger, at der er et klart behov for at beskytte drikkevandet bedre for det stigende antal sager om og fund af rester fra syntetiske pesticider, der har trukket overskrifter siden 2017. I dag findes der pesticidrester i mere end 4 ud af 10 drikkevandsboringer.

Lea Wermelin udtaler i magasinets interview, at økologisk landbrug er ”en vigtig del løsningen på udfordringerne, som vi i dag ser på grundvandsområdet”.

- Den bedste løsning er forebyggelse. Hvis man ikke sprøjter eller sprøjter mindre, mindskes risikoen for sprøjtemiddelrester i grundvandet. Derfor er økologisk landbrug også særligt godt i sårbare områder, hvor risikoen for nedsivning til grundvandet er større, siger miljøministeren.

Lille indsats gør en stor forskel

Ministerens politiske ønske er helt i tråd med budskabet i Økologisk Landsforenings kampagne Red grundvandet! Vælg økologi, hvis formål er at skåne grundvandet for syntetiske pesticider og dermed forebygge fund i fremtiden.

- Økologi er langt det sikreste valg, når man vil skåne grundvandet for mødet med pesticidrester. Og selv med en lille indsats, kan du gøre en stor forskel, siger Helle Bossen, der leder kampagnen fra Økologisk Landsforening.

Det kan virke uoverskueligt for den enkelte forbruger at handle i en kompleks debat om grundvandet. Men med Grundvandsberegneren på www.renmadglæde.dk kan man teste, hvor stor en forskel økologiske indkøb af en række varer rent faktisk gør. For eksempel at man sparer 192 liter grundvand for mødet med pesticider, hver gang man køber en liter økologisk mælk.

Minister forventer endnu flere pesticidfund

Magasinet Økologisk skriver, at nye fund siden 2017 af navnlig pesticidstofferne Desphenyl-chloridazon og N,N-Dimethylsulfamid har vist, at ingen har et fuldt overblik over, hvilke pesticidrester, der kan være i vores drikkevand. De to stoffer var slet ikke på Miljøstyrelsens obligatoriske liste over de pesticidstoffer, vandværkerne skal analysere for. De blev fundet ved et tilfælde på forurenede grunde.

- De stoffer burde have været med i overvågningen. Jeg mener, at man historisk set har haft for få stoffer med. Derfor har vi også arbejdet for i Socialdemokratiet, at vi skulle kontrollere for flere stoffer, og nu går vi i første omgang fra 40 til 400 stoffer, siger Lea Wermelin.

Lea Wermelin bliver også spurgt: Kan du give en garanti for, at de pesticider, der bruges i landbruget i dag, ikke dukker op i drikkevandet i fremtiden?

- Jeg kan ikke give garantier. Tværtimod vil vi screene for mange flere stoffer end før, og jeg er bekymret for, at det betyder, at vi vil se endnu flere fund, siger miljøministeren.

Faktaboks

Kampagnen Red grundvandet! Vælg økologi, blev kickstartet i september med en musikvideo med Malte Ebert og hans alter ego Gulddreng. Det er en satirisk figur, der ellers blev lagt i graven i 2018, men som efter Malte Eberts dybtfølte ønske genopstod for at redde grundvandet – til stor glæde for Gulddrengs mange følgere og fans.

Over en million har allerede set videoen med Malte Ebert og Gulddreng, som kan ses på www.renmadglæde.dk.

Pressemedarbejder hos Økologisk Landsforening, Vivienne Kallmeyer
vk@okologi.dk tlf: 25 42 93 02

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.

Nyt klimapartnerskab skal sætte turbo på klimaindsatsen i landbruget13.11.2019 15:11:05 CETPressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag 13 nye klimapartnerskaber. Økologisk Landsforening er med i Klimapartnerskabet for fødevare- og landbrugssektoren. Samtidig offentliggør foreningen 15 politiske forslag, som den vil søge partnerskabets opbakning til. Økologisk Landsforening roser regeringens initiativ og forventer, at partnerskabet vil udklække markante nye klima initiativer fra branchen og et ambitiøst klimapolitisk katalog til regeringen.