Midtfynsk skole vinder stor cykelturnering

RINGE: Fredag d. 8. marts var der finale i GF Fondens skoleturnering for elever i 7. klasse i Thorvald Ellegaard Arena i Odense. Det blev 7.ID, idrætsklassen fra Nordagerskolen i Ringe, der løb med æren, førstepladsen og 1500 kr. til klassekassen.
Vinderholdet fra Nordagerskolen i Ringe (Foto: GF Fonden)

- Det gælder om at stole på, at man kan, og så hjælper det også, at hele klassen hepper på en. Så kan man lige lidt ekstra, fortæller Maria Borregaard, Mathilde Meyer Knudsen og Asta Alberte Henningsen fra en af klasserne i finalen, 7.a på Sanderumskolen, som fik andenpladsen. 7.a fra Højmeskolen og 7.b fra Sanderumskolen blev hhv. nummer tre og fire i finalen.

Cykelturneringen er med til at gøre eleverne til bedre cyklister, og især manøvrebanen giver dem nye færdigheder, som de kan bruge i trafikken.

Fokus på sikkerhed

Når man deltager i cykelkonkurrencen, så er det en selvfølge, at man har hjelm på, og at man i øvrigt følger de regler, der er på banen. I løbet af turneringen lærer eleverne, hvornår det er sikkert at cykle hurtigt og, hvordan man bliver mere sikker og stabil på en cykel.

Claus Hanfgarn fra GF Forsikring på Fyn er glad for at støtte turneringen:

- Et af vores fokusområder i GF er trafiksikkerhed, og ved at støtte cykelturneringen er vi med til at gøre eleverne mere sikre i trafikken. Det gælder om at give eleverne gode cykelvaner, og det får de bl.a. ved at deltage i turneringen.

Godt for humøret

Fritid og Eliteidræt i Odense Kommune var også repræsenteret til finalen, og chefkonsulent Michael Johansen er efter mange finalebesøg ikke i tvivl om, at cykelturneringen gavner humøret.

- Man kan kun blive i godt humør af at deltage i cykelkonkurrencen. Nu har jeg snart været til mange finaler, og det er en fornøjelse at se glade elever og glade frivillige, der har en fantastisk dag. Glæde larmer og der er virkelig høj stemning her i cykelarenaen, fortæller han.

Næste og helt udsolgte cykelturnering er for 6. klasser i maj. Er man allerede nu interesseret i at tilmelde en 6., 7. eller 8. klasse til skoleturnering i skoleåret 2019-2020 kan man kontakte Allan Poulsen fra Cykling Odense.

<Fakta:>
Cykelturneringen for elever i 6., 7. og 8. klasse er støttet af GF Forsikrings fond, GF Fonden. Med lidt under 3.000 deltagende elever er det den største af sin art i Danmark. 30 frivillige fra Cykling Odense står for den praktiske gennemførelse af turneringen. Du kan læse mere om cykelturneringen på www.ockskole.dk eller på www.gftrafiksikker.dk

Konsulent Pernille Andersen, GF Fonden, mobil 23 63 17 17, pern@gftrafiksikker.dk

Vinderholdet fra Nordagerskolen i Ringe (Foto: GF Fonden)