Så vild blev Rolf

VINTERSTORM: Det medlemsejede GF Forsikring melder om 100 skader, da store dele af Danmark natten til fredag blev ramt af stormende kuling og vindstød af orkanstyrke. Selskabet forventer dog, at det tal vil stige de kommende timer.

GF Forsikrings medlemmer har foreløbig anmeldt 100 skader efter stormen Rolfs besøg. Det tal forventes dog at stige de kommende timer. (Arkivfoto: GF Forsikring)

- Stormen Rolf var et hurtigt visit, men under dens besøg i Danmark nåede den at forårsage en del skade. I alt 100 af vores medlemmer har ind til nu anmeldt en stormskade, men vi forventer, at det tal vil stige i løbet af dagen. Samlet set forventer vi i omegnen af 800 skader som følge af stormen Rolf. Vi sidder som altid klar ved telefonen for at hjælpe vores medlemmer, der har været så uheldige at få en skade, siger direktør for Skadehjælp i GF Forsikring, Martin Rundager.

Han fortæller, at det typisk handler om skader på tage og drivhuse samt væltede træer og enkelte skader på biler.

Gode til at forebygge

Martin Rundager fortæller, at GF Forsikrings medlemmer generelt er blevet bedre til at forebygge skader – og at det er vejen frem for at nedbringe antallet af skader, når vejret gang på gang viser tænder.

- Ved at følge nogle enkle forebyggende råd som fx at fjerne løse genstande fra haven kan man gøre sit hus mere stormsikkert. Vi er efterhånden blevet vant til, at det med jævne mellemrum stormer i Danmark, men det positive er, at vores medlemmer bliver bedre og bedre til at følge rådene og skadeforebygge, så skaderne har været relativt begrænsede, siger han.

Skadeforebyggelse kan altså være med til at nedbringe antallet af skader, og det kommer i sidste ende GF Forsikrings medlemmer til gode: Selskabets princip om overskudsdeling betyder nemlig, at jo færre skader, der er i løbet af året – des større overskudsdeling får alle GF Forsikrings medlemmer, når årets regnskab gøres op i slutningen af året.

Gode råd til at forebygge stormskader

- Stil løse ting væk

Når DMI varsler storm, bør du stille havemøbler, grill og terrassevarmere og lignende ting i haven væk, fx i lukket garage, kælder eller skur. Det samme gælder blomsterkrukker, haveredskaber og legeredskaber.

- Sikr trampolinen

Grav havetrampolinen ned. Alternativt bør du tage den ned og stille den væk.

- Tjek hus og have

Overvej om du bør fælde store træer, der står tæt ved dit eller naboens hus. Giv også gerne taget et servicetjek for løse rygsten, tagsten eller tagplader.

Læs mere på www.gfforsikring.dk/storm