Midt- og vestjyske virksomheder ansætter en femtedel flere lærlinge

På bare ét år har en femtedel flere lærlinge fået en praktikpladsaftale i en bygge- og anlægsvirksomhed i Region Midtjylland. Formanden for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland roser virksomhederne for at tage ansvar og uddanne fremtidens dygtige håndværkere. Dem er der nemlig hårdt brug for.

De midt- og vestjyske virksomheder har travlt med at bygge og renovere i hele regionen – men de finder også tid til at ansætte og uddanne lærlinge. Siden juli sidste år har 1.279 lærlinge fået en praktikaftale i Region Midtjylland. Det er en femtedel flere end sidste år, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

- Det er et flot resultat, der viser, at vi har mange ansvarsbevidste virksomheder i Midt- og Vestjylland, og samtidig har fået synliggjort håndværksfagene for de unge. Vores skoler er blevet rigtig gode til ar fortælle eleverne om de mange muligheder, der er med en erhvervsuddannelse. Og så har DM i Skills sandsynligvis også inspireret flere unge til selv at ville prøve kræfter med et håndværk, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

Efter DM i Skills, der blev afholdt i Herning i slutningen af januar, optog erhvervsskolerne i Region Midtjylland 120 flere elever end året før.

Færre i skolepraktik
Mens flere lærlinge kommer i praktik i virksomhederne, har Region Midtjylland bragt antallet af lærlinge i skolepraktik markant ned med 20 procent på kun ét år. Men der er stadig 264 lærlinge, der må tage dele af deres praktikophold på et praktikcenter.

- En vigtig del af praktiktiden er, at lærlingene kommer ud og lærer hverdagen og tempoet på en byggeplads at kende. Derfor er det godt at se, at, at flere kommer ud i virksomhederne, - og derfor skal vi fortsætte den gode udvikling og arbejde benhårdt på at få bragt antallet i skolepraktik endnu længere ned, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

Lærlinge på bygge- og anlægsuddannelserne er som regel kun i skolepraktik i en kort periode, indtil de bliver ansat af en virksomhed i resten af praktikperioden.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen, 40 17 29 67, nh-byg@hotmail.com
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk