Midt- og vestjyderne bor større end gennemsnittet

Mens danskerne i gennemsnit bor på 52,5 m2 per person, så har indbyggerne i Midt- og Vestjylland i gennemsnit over seks kvadratmeter mere til rådighed. En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at antallet af kvadratmeter per person varierer efter, hvor vi bor. Fx har indbyggerne i Herning i gennemsnit 56,9 m2, mens beboerne i Lemvig kan brede sig på 66,3 m2 per person.

Fortæl mig dit postnummer, og jeg skal fortælle dig, hvor mange kvadratmeter du bor på. En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor mange kvadratmeter danskerne har til rådighed.

I Midt- og Vestjylland bor indbyggerne i gennemsnit på 59 m2 per person. Indbyggerne i Herning og Viborg bor på færrest kvadratmeter. Henholdsvis 56,9 m2 og 57,8 m2. Der er plads til større armbevægelser i Lemvig og Struer, hvor beboerne i gennemsnit bor på 66,3 m2 og 62,2 m2 per person.

- Boligarealet per person hænger sammen med efterspørgslen på boliger i lokalområdet. En større efterspørgsel presser kvadratmeterprisen op, og det kan sætte en grænse for, hvor stor en bolig, man har råd til at købe. Og så har husstandsindkomsten, den gennemsnitlige familiestørrelse i de enkelte kommuner samt til- og fraflytninger mellem kommunerne naturligvis også betydning. Generelt set har midt- og vestjyderne mere plads end den gennemsnitlige dansker og meget mere plads end københavnerne, som i gennemsnit bor på kun 40,1 m2 per person, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Siden 2010 er danskernes boliger i gennemsnit vokset med en kvadratmeter per person. I Midt- og Vestjylland er antallet af kvadratmeter per person vokset med i gennemsnit 2,7 m2.

- Der er mange steder en sammenhæng mellem væksten i befolkningen og antallet af kvadratmeter per person. I de landsdele, hvor væksten i befolkningen er meget svag, eller ligefrem negativ, stiger det gennemsnitlige antal kvadratmeter per person. Det er også tilfældet flere steder i Midt- og Vestjylland, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard.

Fx er Lemvig, Struer og Skive blandt de kommuner i landet, hvor antallet af kvadratmeter per person er steget mest – henholdsvis 5,1 m2, 5,0 m2 og 4,3 m2. Det er samtidig de kommuner i Midt- og Vestjylland, plus Ringkøbing-Skjern, hvor antallet af indbyggere de seneste ti år er faldet.

- Når antallet af indbyggere falder, er det vigtigt, at man sørger for at rive nogle af de ældre boliger ned, efterhånden som de bliver tomme og nedslidte, så de ikke står og skæmmer lokalområdet. I kommuner, hvor der kommer flere indbyggere, er det omvendt vigtigt, at man sørger for at få bygget i takt med, at behovet for boliger stiger,siger Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Det gælder fx Herning og Viborg, der de seneste ti år har fået henholdsvis 3.700 og 3.800 flere indbyggere.

- Her er antallet af kvadratmeter per person også steget, men det er, fordi kommunerne har sørget for, at der er blevet bygget nye boliger efterhånden som antallet af indbyggere er vokset, siger Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, telefon 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.