Midlertidigt sammenbrud i gymnasieforhandlingerne

Vigtigt for sektoren med bredt politisk forlig, siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen.

Gymnasierne har været ude i stormvejr to gange inden for de sidste 1½ år, samtidig med at vi udsættes for store nedskæringer. Jeg håber på et bredt politisk forlig, for vi har brug for ro til at undervise eleverne.

Man kan koge de politiske intentioner med reformen ned til en sætning: Det skal være sværere at komme i gymnasiet, det skal være sværere at gå i gymnasiet, og eleverne skal have færre valgmuligheder. Det er der heldigvis ikke skabt enighed om. Jeg håber, politikerne får tænkt sig godt om til næste uge.

Udvikling af gymnasiet kræver visioner for indhold og kvalitet – og ikke bare for rammer og struktur. Lyt til sektoren og inddrag os direkte i udviklingsarbejdet. OECD har dokumenteret, at succesfulde uddannelsesreformer forudsætter en tæt inddragelse af sektoren. Det må være modellen, hvis det skal lykkes at lande en aftale, slutter GL-formanden.