Middelfart er mest erhvervsvenlig på Fyn

Mens erhvervsvenligheden falder i langt de fleste fynske kommuner, så stiger den markant i Middelfart, som også er den mest erhvervsvenlige kommune på Fyn. Til gengæld er Kerteminde og Ærø igen blandt de mindst erhvervsvenlige kommuner i hele Danmark. Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af erhvervsvenligheden.

Det går den forkerte vej med erhvervsvenligheden på Fyn. Faaborg-Midtfyn, Nyborg, Nordfyns, Assens, Langeland, Ærø og Kerteminde placerer sig alle i den mindre erhvervsvenlige halvdel af landets 98 kommuner. Ærø og Kerteminde er endda blandt de ti mindst erhvervsvenlige.

Til gengæld har Middelfart skruet gevaldigt op for erhvervsvenligheden. Kommunen ligger i år på plads nummer 28 ud af 98 kommuner. En fremgang på 24 pladser, og kommunen er nu den mest erhvervsvenlige på Fyn.

Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af kommunernes erhvervsvenlighed, som vurderer kommunerne ud fra 23 forskellige parametre og nøgletal som fx ventetiden på en byggetilladelse, åbningstiden på genbrugspladserne og størrelsen på gebyrer og skatter.

- Det er rart at se Middelfart tilbage blandt de bedste. Også Svendborg og Odense kan igen i år bryste sig af at være blandt den mest erhvervsvenlige halvdel af de danske kommuner. Det kan de godt være stolte af. Men derudover har virksomhederne på Fyn brug for, at kommunerne skruer gevaldigt op for erhvervsvenligheden. Der er alt for mange kommuner, hvor der ikke er nok fokus på at gøre det nemt at drive virksomhed, siger formand for Dansk Byggeri Fyn, Dan Johansen.

Nordfyns har taget den største rutsjetur på Fyn. Kommunen placerede sig i 2018 som nummer 23, men siden da er fx ventetiden på en byggetilladelse steget markant, antallet af langtidsledige er steget, og kommunens investeringer i veje og bygninger er faldet. Blandet andet derfor er kommunen faldet 39 pladser ned af ranglisten og ender i år på plads nummer 62.

- De er da heldigvis ikke røget helt ned i bunden af listen, men for pokker hvor er det ærgerligt. Men det går jo desværre den forkerte vej i en stor del af vores fynske kommuner, så jeg kan kun opfordre dem til allerede nu at gå i gang med at se på, hvor de kan skrue op for erhvervsvenligheden, siger Dan Johansen og tilføjer:

- Jo nemmere det er at drive virksomhed, jo større er sandsynligheden for, at virksomheden lykkes med at skabe lokale arbejdspladser og vækst. Og det er jo i lige så høj grad i kommunernes interesse, som i virksomhedernes, siger Dan Johansen.

Formand for Dansk Byggeri Fyn, Dan Johansen, telefon 20 12 62 55
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn, Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22