Metalindustrien lukker 2020 med rankere ryg

Efter et langt år med både minus i konjunkturbarometeret for den samlede produktion og for beskæftigelsen, lukker metalindustrien 2020 med et konjunkturbarometer i plus. Der er nu flere virksomheder, som oplever fremgang, end der oplever tilbagegang.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Efter sommermåneder, hvor langt over halvdelen af metalindustriens virksomheder oplevede faldende produktion og heller ikke var optimistiske om den nære fremtid, har virksomhederne fået fodfæste igen i løbet af efteråret. I november og december kommer konjunkturbarometeret for metalindustriens produktion således reelt i plus, og branchen lukker året med et konjunkturbarometer for den samlede produktion på +17 for oktober, november og december.

”Et konjunkturbarometer i plus betyder, at der er flere virksomheder, som har oplevet, at produktionen steg i de tre måneder, end der har oplevet, at produktionen faldt, og det er der grund til at glæde sig over,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal og fortsætter:

”Virksomhedernes forventninger til de kommende tre måneder er også blevet styrket nu sammenlignet med situationen i sommers. Men det er klart, at selvom det går fremad, så går der jo en rum tid, før vi er tilbage på før-coronakriseniveau. For metalindustrien har været og er stadig ramt af coronakrisen,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Det skyldes ifølge TENIQ Arbejdsgiverne ikke mindst, at metalindustrien eksporterer til udlandet og dermed også er påvirket af situationen på de udenlandske markeder. Cirka hver anden virksomhed i metalindustrien vurderer fortsat, at eksportordrebeholdningen er utilstrækkelig. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

”Den danske industri går ud af 2020 med rank ryg – og det gælder ikke mindst metalindustrien. Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og der er ikke nogen tvivl om, at der bliver holdt skarpt øge med, hvad der sker med andenbølgen af coronapandemien både i Danmark og i vores europæiske samhandelslande,” siger Maria Schougaard Berntsen og uddyber:

”Vi skal ikke piske os selv med skorpioner, og det er af den allerstørste vigtighed, at virksomhederne kan holde dampen oppe i de brancher, hvor restriktionerne tillader det. Ellers kommer vi fattigere ud på den anden side af krisen. Det betyder fx også, at det skal være muligt at byde de europæiske kollegaer, som der er brug for på virksomhederne, velkommen til Danmark,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.