Metalindustrien har kåret de dygtigste talenter med ML-Prisen

25 nyudlærte svende inden for metalindustrien blev fejret fredag formiddag i Industriens Hus.
De 25 prismodtagere efter prisoverrækkelsen. De står sammen med underdirektør i DI Lone Folmer Berthelsen og forbundssekretær i Dansk Metal Kasper Palm. Foto: Søren Malmose.

Fredag d. 2. oktober hyldede metalindustrien 25 af sine største talenter i Industriens Hus i København, da ML-Prisen blev uddelt for 18. gang.

Formatet for arrangementet var ændret i forhold til tidligere år af hensyn til coronasituationen. Derfor mødte de 25 prismodtagere op uden følge af familie, læremestre og faglærere.

Da alle var sluset ind konferencesalen, indtog Kasper Palm, formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og forbundssekretær i Dansk Metal, talerstolen.

Verdens bedste erhvervsuddannelser

- Den teknologiske udvikling og dermed også jeres fag udvikler sig hamrende hurtig. I bliver nødt til at uddanne jer hele livet, hvis I skal blive ved med at have fingeren på den teknologiske puls. Og det har I heldigvis de bedste forudsætninger for. Et svendebrev med et stort 12-tal på fra verdens bedste erhvervsuddannelser - det kan I og jeres virksomhed være stolt af, sagde Kasper Palm.

Herefter blev hver prismodtager kaldt op på scenen til et uddrag af indstillingsteksten, og med sig fra scenen fik de hver især statuette og blomster.

Til slut kom næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og underdirektør i DI Lone Folmer Berthelsen på scenen.

- At I er nået hertil i dag skyldes ikke kun, at I har talent, men også at I har vilje, vovemod og evnen til at gøre jer umage. Der er brug for jer, for I er nøglen til vækst og velstand i Danmark, sagde Lone Folmer Berthelsen, som også takkede de virksomheder og skoler, der har uddannet prismodtagerne, og de familier, der har bakket op undervejs.

Hundredevis af svende indstillet til ML-Prisen

Flere end 200 nyuddannede svende var indstillet til den ærefulde pris. De 25 svende har alle udmærket sig med et 12-tal til svendeprøve og har desuden kvalificeret sig til prisen ved at have stort fagligt overblik, være kvalitets- og ansvarsbevidste og ved at være gode kammerater og kolleger på deres arbejdspladser.

Find billeder af alle prismodtagere her

Vedhæftet er en liste over de 25 prismodtagere. For yderligere oplysninger kontakt kommunikationskonsulent Sine N. Thomsen på 22878351 eller st@iu.dk