Mest kortbruk til nå i år

Tall fra Nets og Vipps AS viser at det i juli ble utført 174,4 millioner kortkjøp, en vekst på 4,7 prosent i forhold til juli 2018. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 59,7 milliarder kroner, en økning på 4,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Statistikken viser at juli er den måneden til nå i år med mest kortbruk. Kun ved to anledninger i fjor, er betalingskortene blitt benyttet flittigere enn i juli i år, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i juli benyttet 144,1 millioner ganger, noe som er 2,9 millioner mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med disse kortene for 46,8 milliarder kroner.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

Kontaktløse betalinger utgjør mer enn 12 prosent

I juli tæppet nordmenn 17,9 millioner ganger med BankAxept-kort, en økning på 5,6 prosent sammenlignet med juni 2019. Det ble tæppet for nesten 3,9 milliarder kroner.

— Andelen av kontaktløse betalinger i forhold til antall totale BankAxept kjøp økte fra 11,7 prosent til 12,4 prosent. Gjennomsnittsbeløpet for kontaktløse betalinger var i juli 217 kroner, noe som også er det høyeste snittbeløpet vi har sett noensinne. Dette er et tydelig tegn på at stadig flere ser fordelene ved å tæppe kortet og at vi er i ferd med å etablere nye vaner, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Du kan alltid tæppe med ditt BankAxept-kort uavhengig av beløp, men det er en grense for når du må taste PIN-kode. For beløp over 400 kroner må du ved jevne mellomrom taste PIN-koden din.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med: Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS, tlf 997 41 263, epost: hanne.kjaernes@vipps.no

Om Nets

Om Nets: Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet som har 3 500 ansatte og inkluderer tyske Concardis og polske Dotpay/eCard, hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende med å gjøre hverdagen enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.

Følg pressemeldinger fra Nets

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nets