Mere digital erhvervsfremme til glæde for iværksættere

Iværksættere og små virksomheder vil få langt større glæde af erhvervsfremmesystemet, hvis det forenkles, digitaliseres og i højere grad privatiseres, som foreslået af Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme. Det vurderer Karsten Mølgaard Jensen, der er administrerende direktør for Ase, landets største a-kasse for små selvstændige erhvervsdrivende, og næstformand i Dansk Iværksætter Forening (DIF).

Erhvervsfremmesystemet har overlevet sig selv og bør grundlæggende reformeres, pointerer han.

”De markante ændringer, som arbejdsgruppen under Erhvervsministeriet lægger op til, ser lovende ud. Visionen er rigtig. I dag bruges op mod fem milliarder skattekroner årligt på erhvervsfremme uden, at midlerne i nævneværdig grad kommer iværksætterne og de helt små virksomheder til gode. En langt enklere og mere digitaliseret ordning vil gøre det lettere for de mindste og nystartede virksomheder at navigere i erhvervsfremmesystemet,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Det skal være slut med konkurrerende tilbud og spildte ressourcer, understreger Karsten Mølgaard Jensen.

”Systemet er efterhånden blevet så vidtforgrenet, at det er meget svært at gennemskue, hvad vi faktisk får for pengene. Imidlertid ved vi fra flere undersøgelser, at de mindste virksomheder selv vurderer, at systemet er alt for uhåndterbart for dem. Men andre ord får netop iværksætterne og de små virksomheder kun i ringe grad glæde af erhvervsfremmemilliarderne, mens mange offentlig ansatte holdes travlt beskæftiget med at udkonkurrere eksempelvis private rådgivningsfirmaer,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Derfor glæder han sig over, at erhvervsfremmesystemet ifølge udspillet fra forenklingsudvalget åbnes for private aktører og deres rådgivningskompetencer.

”Lad erhvervsfremmesystemet vejlede virksomhederne om vejene gennem det offentlige bureaukrati og støttemuligheder og overlad rådgivningen om forretningsudvikling og vækstmuligheder til de private rådgivere,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

I takt med at kommunikationsformerne ændres, gør brugernes behov det også. Men det har hidtil ikke manifesteret sig i erhvervsfremmesystemet.

”Tværtimod. Her vil en digital platform og den foreslåede forenklede struktur gøre indgangen til erhvervsfremmesystemet langt lettere også for iværksætterne og de små virksomheder,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Faktisk ved to ud af fem iværksættere slet ikke, hvor deres lokale erhvervsrådgivning geografisk ligger, viser ny pilot undersøgelse gennemført for Ase og Dansk Iværksætter Forening.

”Desuden foretrækker mange virksomheder at komme i kontakt med systemet, når det passer dem – hvilket typisk er uden for de klassiske åbningstider i dagtimerne,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Hvordan fremtidens erhvervsfremmesystem skal se ud, sætter Dansk Iværksætter Forening i samarbejde med Folketingets Erhvervsudvalg fokus på mandag den 9. april på en konference på Christiansborg. Her vil blandt andre formanden for regeringens iværksætterpanel, Tommy Ahlers, komme med sit bud på, hvordan erhvervsfremmesystemet bedst muligt støtter iværksætteri i Danmark.

Peter Kofler, formand for Dansk Iværksætter Forening: 40404004

Lone Vibe Nielsen, kommunikationskonsulent: 24626947

Tvivlsomme ministeranklager mod små virksomheder for skattesnyd26.10.2018 10:58pressemeddelelse

I stedet for at drive klapjagt på små og mellemstore virksomheder bør skatteminister Karsten Lauritzen (V) forenkle skattereglerne og lempe revisionspligten yderligere, så dansk erhvervsliv får samme vilkår som konkurrenter i de andre EU-lande. Sådan lyder opfordringen fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største a-kasse for små selvstændige erhvervsdrivende, og medlem af Virksomhedsforum for virksomhedsrettet regelforenkling.

Ase: A-kasserne kan løse en langt større opgave23.8.2018 12:13pressemeddelelse

Aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats er et skridt i den rigtige retning, fordi en række oplagte administrative uhensigtsmæssigheder fjernes, de ledige får større frihed og flere digitale løsninger introduceres. Men de lediges ønske om, at et større ansvar overgår til a-kasserne, risikerer reelt at ende i en blindgyde de næste fire år. Det vurderer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i a-kassen Ase.

Den internationale iværksætteruge: Ny kamp for overlevelse – de store vil være sammen med de små13.11.2017 06:03pressemeddelelse

De store virksomheder bejler til de helt små iværksættere. I kampen for overlevelse er samarbejde mellem iværksættere og etablerede virksomheder blevet det nye sort i dansk erhvervsliv. Tendensen med at små og store virksomheder går sammen for at undgå at blive udkonkurreret er samtidig temaet i årets helt store iværksætteruge, der skydes i gang i dag.

Ase: Erhvervspakke går stort set forbi ni ud af ti virksomheder30.8.2017 10:48pressemeddelelse

A-kassen Ase med 65.000 medlemsvirksomheder glæder sig over regeringens ønske om at øge investeringerne i danske arbejdspladser og give flere virksomheder mulighed for at vokse sig til nye globale erhvervssucceser. Problemet med erhvervspakken er bare, at de færreste iværksættere og små virksomheder nogensinde vil få gavn af de foreslåede tiltag som aktiesparekonto, investorfradrag og bedre skattevilkår for investeringsforeninger, påpeger adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen efter regeringen onsdag fremlagde erhvervspakken "Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs-og iværksætterudspil."