PwC

Medie- og underholdningsbranchen: Ændret kundeadfærd vil påvirke branchen mest de næste 10 år

Del
Ændringer i kundeadfærd og nye teknologier kommer til at fylde betydeligt mere i medie- og underholdningsbranchen end for topledere i andre brancher. Toplederne reagerer med investeringer i teknologi, automatisering og deres medarbejdere, viser PwC’s CEO Survey 2023 for medie- og underholdningsbranchen.
Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.
Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.

3 ud af 4 globale topledere i medie- og underholdningsbranchen forventer, at ændret kundeadfærd og nye teknologier vil påvirke branchens profitabilitet i de kommende 10 år. Det er markant mere end det globale branchesnit, hvor blot hver anden topleder forventer det samme. Derudover angiver 75 % af CEO’erne inden for medie- og underholdningsbranchen, at de planlægger at opgradere deres medarbejderes kompetencer, og næsten lige så mange forventer at investere i automatisering (73 %) og teknologi (74 %) i løbet af de næste 12 måneder. 

Toplederne i medie- og underholdningsbranchen forventer, at deres fremtidige evne til at tjene penge afhænger af, hvor gode de er til at imødekomme og følge kundernes adfærd og deres evne til at implementere og arbejde med nye teknologier som fx kunstig intelligens og metaverset,” siger Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien, og fortsætter:

Det får toplederne til at investere for at stå stærkere rustet til fremtidens udfordringer. Analysen tydeliggør derudover, at der er behov for udvikling og forandring, hvis virksomhederne fortsat skal være konkurrencedygtige. 4 ud af 10 topledere vurderer, at deres virksomheder skal forandre sig for stadig at være økonomisk levedygtig om 10 år, hvis de ikke ændrer deres nuværende retning.”

Vækstforventninger i medie- og underholdningsbranchen
Hele 72 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen tror på global vækstfald i de kommende 12 måneder. Sidste år svarede blot 17 % det samme. Der er til gengæld mere optimisme, når det kommer til egen virksomhed. Her angiver 4 ud af 10 topledere, at de i høj eller meget høj grad forventer vækst i egen virksomhed i de kommende 12 måneder mod 52 % i 2022.

2022 har været et turbulent år, hvor toplederne har skulle træffe mange svære beslutninger, og 2023 bliver ingen undtagelse. Der er fortsat økonomiske og geopolitiske usikkerheder og volatilitet, som påvirker toplederne og deres forventninger til 2023,” siger Leif Ulbæk Jensen og henviser til, at 5 ud af 10 CEO’ere angiver, at deres virksomhed er meget eller ekstremt påvirket af inflation, mens en 4 ud af 10 siger det samme om makroøkonomisk volatilitet. 

Udover inflation og makroøkonomisk volatilitet er cyberrisici på top tre over trusler for vækst for de kommende 5 år. 

Toplederne vurderer desværre fortsat cyberrisici højt på agendaen som en betydelig risiko for, at den forventede vækst ikke kan realiseres, og cyberangreb kan have ødelæggende virkning på kundeoplevelsen og tillid til mediet,” afslutter Leif Ulbæk Jensen.

Om CEO Survey 2023
I PwC’s 26. CEO Survey blev der gennemført interview med 4.410 CEO’er i 105 lande i perioden den 4. oktober -11. november 2022. PwC’s CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse. 106 topledere inden for medie- og underholdningsbranchen har deltaget i analysen.

Nøgleord

Billeder

Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.
Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.
Download

Vedhæftede filer

Information om PwC

PwC
PwC
Strandvejen 44
2900 Hellerup

51332378https://www.pwc.dk/

Følg pressemeddelelser fra PwC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PwC

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye