MAX sætter farten op på klimaomstillingen med endnu flere grønne burgere

Nu tager MAX det næste skridt i klimaomstillingen af sin menu og lancerer nye grønne klimavenlige burgere, nuggets og vegansk dipsaucer. De nye velsmagende grønne madvalg, serveres på alle MAX restauranter i Danmark, Sverige og Norge fra den 15. marts.

- Det bedste vi kan gøre for klimaet lige nu, er at sørge for at vores grønne burgere smager mindst lige så godt som vores oksekødsburgere. Nu sætter vi hastigheden et gear op for at komme nærmere vores mål om, at i 2022 skal halvdelen af vores salg være andet end rødt kød. Vi lancerer fire nye velsmagende burgere og nuggets til Green-familien. Desuden kommer vi med fem veganske dipsaucer, siger Richard Bergfors, øverste chef for MAX.

For to år siden lancerede MAX Green-familien hvor antallet af grønne valg på menuen blev femdoblet. Dette blev den bedste produktlancering nogensinde i MAX’ historie. I juni 2017 opfordrede MAX med kampagnen “Rethink burgers” resten af restaurantbranchen til at skabe flere grønne alternativer og dermed gøre mere for klimaarbejdet.

– Forbrugere og virksomheder kan vise vejen. Med Green-familien lykkedes det os at bevise, at klimaomstilling kan gøres bæredygtigt - både for klimaet og for os som virksomhed. Vi er overbeviste om, at en fortsat klimaomstilling med velsmagende grønne måltider på menuen er vejen frem. Vi stræber efter at være et forbillede i branchen og at inspirere andre til at gøre mere for miljøet, siger Richard Bergfors.

Igen har MAX’ chefkok Jonas Mårtensson arbejdet i prøvekøkkenet i Stockholm med at udvikle nye klimavenlige måltider.

- Vi går aldrig på kompromis med smag eller kvalitet. Smagen, udseendet og følelsen i ganen og maven skal gøre det enkelt at vælge et grønt alternativ. Samtidig er det vores ambition at gøre vores grønne mad unikt rent smagsmæssigt. Hvis du f.eks. vil have Chili’n’Cheese smagen, så vælger du den burger uanset om du er lakto-ovo-vegetarianer eller kødelsker, siger Jonas Mårtensson, chefkok hos MAX.

En anden nyhed som stikker ud er Crispy Nuggets, som spås til at blive manges favorit, ikke mindst børnenens.

- Traditionelt er nuggets lavet af kylling, men vi synes at det er formen, konsistensen og størrelsen som gør det til en nuggets. Og det bliver helt perfekt sammen med nogen af vores nye veganske dipsaucer, fortæller Jonas Mårtensson.

MAX deltager i Danmark som den eneste burgerkæde i Dansk Vegetarforenings VeggieWeek i denne uge fra 12. Til 18. marts, hvor de nye grønne burgere og Nuggets vil kunne smages fra d. 15. marts.

Nyhederne i Green-familien

Crispy No Chicken er en lakto-ovo vegetarisk burger. Selve burgeren er vegansk og glutenfri. Den er lavet af økologisk soyaprotein og serveres i MAX’ klassiske Friscobrød med Sriracha-ketchup, frisk agurk, tomat, rødløg, icebergsalat og mayonnaise.

Chili ’n’ Cheese er en lakto-ovo-vegetarisk burger.Selve burgeren, MAX Veggie burger er vegansk og indeholder gluten. Den er lavet af soya, hvede, champignon, hvidkål, aubergine og spelt. Den serveres i sesambrød sammen med rødløg, icebergsalat, smeltet cheddarost, jalapeños og Originaldressing. Cheddardip og Cheddarsmelteost er mælkeprodukter, men er lavet af vegetabilisk enzym. MAX Veggie Burger friteres sammen med mad som indeholder ost og gluten.

Crispy Nuggets er veganske og glutenfrie men samfriteres med produkter, der indeholder ost og gluten, og derfor benævner vi den lakto-ovo vegetarisk. Crispy nuggets er lavet af økologisk soyaprotein og serveres sammen med valgfri dipsauce.

Grand Deluxe Umami Halloumihar været på menuen som kampagneburger, men bliver nu et permanent valg på menuen som en del af Green-familien. Burgeren er lakto-ovo-vegetarisk og består af to friterede halloumiburgere, briochebrød, tomat, syltet rødløg og Umamidressing.

Dipsauce BBQ er vegansk.Sød og let røget - med en tydeligt krydret smag.
Dipsauce Sriracha-ketchup er vegansk og har en spicy smag med chili og hvidløg.
Dippsauce Sweet ’n’ Sourer nu vegansk efter at opskriften på denne sursøde sauce er lavet om.
Dipsauce Rancher lakto-ovo-vegetarisk. En af MAX’ klassikere som nu kommer tilbage med en frisk smag af ærter og sour cream.
Dipsauce Mango Curry er lakto-ovo-vegetarisk og har en krydret currysmag med sødme fra mango.

De nye velsmagende grønne produkter serveres på alle MAX-restauranter i Danmark, Sverige og Norge med start den 15 marts.

For mere information og evt. prøvesmagning kontakt gerne:

Michael Raffnsøe, presseansvarlig, Danmark
michael.raffnsoe@max.dk - M. +45 40 38 05 04

Marita Wengelin, Head of Public Relations
press@max.se
+46 (0) 72-516 03 16

Information om Max Burgers

Max Burgers

Max Burgers AB er Sveriges ældste burgerkæde og er en familievirksomhed med målet om at forblive familedrevet i mange generationer fremover. MAX tilstræber at være en bæredygtig virksomhed og et forbillede i branschen. Hele virksomheden klimakompenseres 100 % gennem træplantning i Afrika og al mad er mærket efter hvormeget C02, den påvirker med. Det finns 129 restauranger, heraf 3 i Danmark, 5 i Norge og 115 i Sverige (februari 2018). MAX omsatte i 2016 ca. 2,8 mia SEK og beskæftige ca 4.500 medarbejdere. I Danmark drives MAX af franchisetageren We Love Burgers A/S. Se mere på max.dk.

Følg pressemeddelelser fra Max Burgers

Flere pressemeddelelser fra Max Burgers

Svenske Max Burgers lancerer ny klimavenlig plantebøf til danskerne23.5.2019 09:03:22 CEST | Pressemeddelelse

Den 23. maj lancerer Max Burgers en egenudviklet burger som ser ud og smager som kød, men som er lavet plantebaseret protein: Delifresh Plant Beef. Nyheden er en unik innovation som er udviklet i Max’ eget Food lab i Stockholm under ledelse af chefkok Jonas Mårtensson. Initiativet er et stort skridt fremad i Max’ arbejde med at reducere sin klimapåvirkning ved at inspirere flere til at spise burgere, der smager godt - uden de behøver at være med rødt kød.