Masai

MASAI bliver FSC®-certificeret som det første danske modebrand

Masai har gennem længere tid og i tæt samarbejde med deres leverandører arbejdet på et ambitiøst projekt hen imod en FSC-certificering af hele leverandørkæden og dermed en mere bæredygtig viskose.

I september i år har det danske designbrand, MASAI, opnået FSC-certificering som det første danske modebrand nogensinde. FSC-certificering er i Danmark mest kendt i papir-, møbel og trævarebranchen, men i modebranchen er Masai den første danske virksomhed, der opnår certificering.

Én ting er, at Masais papirvarer er FSC-certificerede, men at brandets træbaserede tekstiler nu også bliver det, sker på baggrund af det faktum, at når en stor del af Masais kollektioner er skabt af den træbaserede viskosefiber, er dette det mest meningsfulde område at sætte ind i den samlede bæredygtigheds- og CSR-strategi.

Om FSC

FSC er en international non-profit mærkningsordning til træ og papir. I en FSC-skov bliver der ikke fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Samtidig er FSC en sikkerhed for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er sikret uddannelse, sikkerhedsudstyr og ordentlig løn.

Kræver en vilje i hele supply chain

”Det har været og er en fornøjelse at arbejde med Masai igennem certificeringen og deres begyndende implementering af CSR-strategien. De har fra starten haft ønske om at gøre noget stort, som gav positiv impact på store dele af produktionen, og det ønske bliver nu fulgt til dørs.  Det kræver jo ikke alene ændringer hos Masai selv, men også hos deres leverandører, som skal source på en anden og bæredygtig måde og samtidig sikre sporbarhed igennem certificering. Det kræver en vilje hos både Masai og hos deres leverandører at komme i mål. Masai er de første i tekstilbranchen i Danmark, som tager dette skridt og samtidig får deres leverandører med, og det fortjener de stor ros for.” forklarer Loa Dalgaard Worm, Strategic Director FSC Danmark.

At der netop har været sat en helt særlig vilje bag, forklarer Sidse Jensen, CSR & Sustainability Manager, Masai: ”For os hos Masai er det vigtigt, at vore CSR-tiltag ligger i naturlig forlængelse af vores forretning, så vi tager fat der, hvor det virkeligt gør en forskel. Op mod 60 % af vore kollektioner er skabt i netop træbaserede fibre, som for eksempel viskose, og det er derfor helt naturligt, at det er her, vi fokuserer. Der er mange mennesker involveret i processer som denne, og der er nødt til at være passion og stolthed omkring det, for at vi kan løfte en sådan opgave. En del af vore leverandører har været med helt fra Masais tidlige år og deres del i, at det er lykkedes, er bestemt også værd at fremhæve.”

Langsigtede valg

Processen omkring certificeringen har været undervejs i det meste af et år hos Masai. Den er blot en del af Masais CSR-tiltag, som vil blive rullet ud løbende, og som alle tager udgangspunkt i de forretningsmæssige værdier og i kernen af, hvad brandet Masai er for både kunder, leverandører og medarbejdere.

Loa Dalgaard Worm fremhæver da også det langsigtede perspektiv i Masais certificering ved at understrege, at ”det er ærgerligt, at der ikke er flere i modebranchen, der tænker ligeså langsigtet som Masai. Der er mange, der ikke i tilstrækkelig grad tænker i langsigtede, bæredygtige valg. Hvis modebranchen vil gøre en reel indsats for at stoppe klimaforandringerne og bruge klodens ressourcer mere ansvarligt, så det er nu, der skal tænkes i de helt brede og langsigtede valg. Blandet andet ved at se, hvilke tekstiler vi laver vores tøj i og om det har en bæredygtig oprindelse. Netop derfor håber vi her hos FSC Danmark, at Masai kan blive en inspiration for resten af modebranchen.

De første FSC-certificerede Masai styles vil efter planen være at finde i butikkerne som en del af efterårskollektionen 2020. Da denne kollektion stadig er under udvikling, kan Masai naturligvis kontaktes for yderligere info om såvel proces som kollektion.

For yderligere informationer kontakt Sustainability@masai.dk hos Masai samt Loa Dalgaard Worm, FSC Danmark.

FSC® C152037

Information om Masai