Mary Fonden og Red Barnets populære børneløb tager på Danmarksturné

Alle børn har ret til en plads i fællesskabet – og det er aldrig i orden at mobbe! Det er det vigtige budskab i Mary Fonden og Red Barnets Fri for Mobberi Børnestafetten, som i august i år for første gang besøger Rønne, Odense og Esbjerg. Løbet afholdes også igen i år i København.

Mary Fonden og Red Barnets fælles løb mod mobning, Fri for Mobberi Børnestafetten, tager for første gang på turné og kommer i år til:

• København: lørdagden 7. august
  • Rønne: søndag den 8. august
  • Esbjerg: mandag den 9. august
  • Odense: tirsdagden10. august

Fri for Mobberi Børnestafetten er et sjovt og festligt løb, hvor børn løber for det vigtige budskab, at mobning aldrig er i orden, og at alle har ret til en plads i fællesskabet.

Rigtig mange børn i Danmark kender Fri for Mobberi, og mange børn har ønsket, at de også fik mulighed for at løbe for den gode sag. Derfor er vi glade for, at vi i år kan løbe Børnestafetten i tre nye byer. Det er altid en fantastisk dag med glade børn og fokus på et vigtigt budskab,” siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Børn mellem 0 og 13 år har siden 2008 tilbagelagt tusindvis af kilometer for det gode budskab i København og Aarhus, og det har længe været et ønske for Mary Fonden og Red Barnet at komme ud til de mange børn landet over, der kender det fælles antimobbeprogram Fri for Mobberi fra deres hverdag i vuggestue, dagpleje, børnehave, skole eller SFO.

Børns trivsel er et fælles ansvar. Der er stadig alt for mange børn, som bliver mobbet eller som føler sig udenfor. Særligt i år, hvor mange børn har lidt store sociale afsavn, er det vigtigt at have ekstra fokus på trygge og positive børnefællesskaber,” siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet.

Fri for Mobberi Børnestafetten kunne ikke afvikles på normal vis i 2020 pga. corona, men mange børn løb i stedet sammen med deres forældre og søskende i parker, haver og på villaveje.

I år løber Bamseven igen med børnene – og alle løb bliver afholdt efter myndighedernes gældende retningslinjer for at forhindre corona-smitte.

Om løbet: 1 km for tolerance, respekt, omsorg og mod

Fri for Mobberi Børnestafetten er for børn fra 0-9 år, som alle løber én kilometer – de mindste gerne i selskab med en forælder eller i klapvogn. Ældre søskende op til 13 år må også gerne løbe med.

Det koster 125 kr. per barn at løbe med. Dette inkluderer t-shirt og medalje.

Børnene løber med en lille Bamseven som stafet, som de afleverer ved målstregen, og alle får en medalje.

Bamseven er Fri for Mobberis lilla bamse-maskot, som er en vigtig del af det pædagogiske arbejde med Fri for Mobberi.

Børnene sendes afsted i grupper, og der vil være mulighed for at nyde forfriskninger på pladsen, når man ikke løber. Musiker Anders Bøgelund er konferencier på dagen, og der vil være underholdning på pladsen.

Læs mere om løbet på: friformobberi.dk/fri-for-mobberi-boernestafetten/

Om Fri for Mobberi
Fri for Mobberi er Mary Fonden og Red Barnets antimobbeprogram til 0-9-årige. Programmet består af viden og pædagogiske materialer målrettet børn, fagfolk og forældre og har til formål at styrke børns fællesskaber og forebygge mobning. Fri for Mobberi er baseret på værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod. Fri for Mobberi er udbredt til ca. 40 % af alle danske vuggestuer, 60 % af børnehaverne og i omkring 45 % af alle skoler og SFO’er. Ole Kirk’s Fond er finansiel partner på Fri for Mobberi.

Læs mere på friformobberi.dk