Markant stor stigning i antal iværksættere i Odder Kommune trods coronakrisen

Dugfriske tal viser, at antallet af nystartede virksomheder er faldet på landsplan, sammenligner vi 2020 med året før. Trods coronakrisen er antallet af iværksættere steget med hele 28% i 2020 i Odder Kommune.

Mens coronakrisen har sat sine spor på iværksætteriet i fire ud af Danmarks fem regioner, er der solid fremgang at spore i Region Midtjylland. Her har hele 7% flere nemlig valgt at etablere virksomhed det seneste år, hvor coronarestriktioner har sendt erhvervslivet ud på noget af en rutschebanetur. Samfundet har med få dages varsel åbnet op for at lukke ned igen, hvilket har skabt svære betingelser for store dele af erhvervslivet:

”Det er generelt en usikker tid for mange og især for de selvstændige erhvervsdrivende. Derfor er jeg også ekstra glad for at se så flotte tal for det midtjyske iværksætteri. Iværksætterne her har ikke ladet sig kyse af krisen, og det vidner om en stærk iværksætterkultur, der er opbygget gennem en mangeårig og målrettet indsats i de midtjyske kommuner,” siger Søren Olesen, formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse.

Flere iværksættere skal lykkes
Iværksætteri er en høj prioriteret drivkraft for vækst og udvikling i hele landet – herunder at flere iværksættere lykkes. Derfor glæder den store stigning i antallet af iværksættere i Odder Kommune i den grad også Borgmester Uffe Jensen:

”Jeg glædes over denne enormt positive udvikling - og så oven i købet skabt i 2020, hvor mange virksomheder i den grad også kæmpede med effekterne af nedlukning og afmatning som følge af Coronaen,” siger Uffe Jensen.

Og der er gode nyheder til de modige iværksættere, der har taget springet og startet virksomhed under coronakrisen.

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier blev nemlig i forrige uge enige om at ændre kompensationsordningerne. Det sker ved, at fristen i kompensationsordningerne for etablering i CVR flyttes fra 9. marts 2020 til 1. november 2020.

Erhvervshus Midtjylland opfordrer desuden de midtjyske iværksættere til at tage fat i det lokale erhvervskontor eller Erhvervshuset, hvis man har brug for sparring og vejledning omkring udvikling af sin virksomhed.

Regionsopdelte tal:

11312

721

7

Kilde: Udtræk fra CVR bearbejdet af eStatistik. Opgørelsen er renset for foreninger, holdingselskaber, genstartere mv