Mariagerfjord udsætter udbud på ny daginstitution

Halvanden time før deadline for at give tilbud på byggeriet af den nye daginstitution Hobro Nord i Mariagerfjord, udsatte kommunen udbuddet af byggeriet, fordi der manglede miljøanalyser af byggegrunden. Det er en uacceptabel opførsel over for de virksomheder, der har brugt tid og penge på at byde på opgaven, mener Dansk Byggeri.

Efter planen skulle alle de virksomheder, der gerne ville byde på byggeriet af den nye daginstitution Hobro Nord i Mariagerfjord afgive deres tilbud senest den 18. november kl. 14. Men samme dag kl. 12.29 tikkede en mail ind i postkassen med besked om, at der manglede supplerende miljøundersøgelser på den planlagte byggegrund. De undersøgelser skal først udføres, hvorefter alle skal afgive et nyt tilbud. Derfor er licitationen nu udsat i fire måneder.

- Det er simpelthen ikke i orden. Når en kommune beder virksomheder om at bruge tid og penge på at give tilbud på byggeriet af en daginstitution, et plejehjem eller en hvilken som helst anden opgave, så kan det ikke hjælpe noget, at de udsætter licitationen, fordi de ikke har undersøgt tingene ordentligt i første omgang. Så står virksomhederne tilbage og venter på en afklaring samtidig med, at de skal bruge tid og penge på at rette tilbuddet til. Det virker respektløst, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Dansk Byggeri hører ofte fra virksomheder i byggebranchen, at det udbudsmateriale de modtager, er mangelfuldt, og at udbud enten aflyses eller udsættes.

- Det kan godt være, at Mariagerfjord og andre kommuner ikke har overtrådt loven ved at udskyde en licitation, og at udvalgsformanden har beklaget situationen, men det betyder ikke, at det hverken er hensigtsmæssigt eller i orden. Hvis en virksomhed byder på en opgave, og vedkommende ikke har været grundige nok, og derfor taber penge på opgaven, så kan virksomheden jo heller ikke springe fra eller bede kommunen om flere penge, men virksomheden hænger på opgaven og tabet. Der slipper kommunen noget billigere, selvom det er dem, der i første omgang ikke havde orden i penalhuset, siger Henrik Holm.

Netop derfor bør det ifølge Dansk Byggeri være lovpligtigt, at kommuner skal betale et vederlag til de virksomheder, som deltager i et udbud, som bliver udsat eller aflyst.

- Hvis kommunen tager initiativ til, at virksomheder skal levere et stykke arbejde, som i realiteten er spildt, så skal det også koste. Det vil få kommunerne til at være lidt grundigere, inden de beder andre om at byde på en opgave. Det er nødvendigt, for eksemplet fra Mariagerfjord er desværre ikke et enkeltstående tilfælde, siger Henrik Holm, formand for Dansk Byggeri Nordjylland.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Regionskonsulent i Dansk Byggeri for Dansk Byggeri Nordjylland Gitte B. Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.