DI - Dansk Byggeri

Mangel på medarbejdere i hovedstaden

En rundspørge fra Dansk Industri viser, at hver fjerde virksomhed i hovedstadskommunerne forgæves har søgt efter en ny medarbejder i det seneste år. I Glostrup, Ballerup og Hvidovre kommuner er manglen på medarbejdere størst, mens det har været meget lettere at finde nye at ansatte i især Tårnby og Vallensbæk, men også Dragør og Frederiksberg kommuner.

Under coronakrisen måtte rigtig mange virksomheder fyre folk. Men knap er krisen ovre før manglen på medarbejdere er udtalt igen – hovedstaden er ramt hårdt, men dog samlet mindre end resten af landet. Værst ser det ud i kommunerneGlostrup, Hvidovre og Ballerup, hvor cirka en ud af tre virksomheder har søgt forgæves efter nye ansigter i medarbejderstaben. Men også i Herlev med 29,6 procent af virksomhederne, Gentofte med 28,4 procent og Høje-Taastrup med 27,9 procent er manglen på medarbejdere stor. Og ifølge Dansk Industri (DI) bliver det næppe bedre foreløbigt.

- Det er voldsomme tal, som allerede nu giver store problemer for virksomhederne. Desværre ser det ud til, at det kun bliver værre i de kommende år. Hovedstaden står på spring til et økonomisk opsving efter coronakrisen, men uden adgang til flere medarbejdere ingen vækst, siger Mads Raaschou, formand for DI Dansk Byggeri Hovedstaden.

Han opfordrer til politiske reformer, der eksempelvis kan skaffe flere både unge og voksne ind på erhvervsskolerne, give bedre muligheder for at hente international arbejdskraft eller på anden måde skaffe flere medarbejdere.

- Rigtig mange virksomheder kan ikke tage flere opgaver ind – de må sige nej til ordrer. Det holder opsvinget tilbage, og hvis vi skal forhindre, at mangel på medarbejdere står i vejen for vækst, så må vi have hjælp fra Christiansborg, siger Mads Raaschou.

Generelt for hele Danmark er det virksomheder tæt på de store byer, som har færrest problemer med at finde medarbejdere, og hovedstadskommunerne ligger da også generelt bedre end resten af Danmark.

Samlet er det 25,5 procent af hovedstadens virksomheder, der forgæves har forsøgt at hyre arbejdskraft. På landsplan er det 31,2 procent i gennemsnit.

Så mange virksomheder i hovedstadsområdet søgte forgæves efter arbejdskraft i de seneste år:

Hovedstadsområdet

16,7

Vallensbæk

12,9

Yderligere oplysninger fås hos:

Chefkonsulent Morten Müller Larsen, mail mlla@di.dk, tlf. 5213 2328 eller Dansk Industris pressevagt på 3377 4500.

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/

Om DI Dansk Byggeri:

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab for 6.300 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Medlemsvirksomhederne beskæftiger 73.000 medarbejdere og omfatter såvel udførende virksomheder som materialeleverandører.

Læs mere: www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri