Mange huse i Nordjylland har dårlige energimærker

Ældre huse med utætte vinduer, dårlig isolering og et højt varmeforbrug er ikke et særsyn i Nordjylland. Næsten seks ud af ti enfamiliehuse har et dårligt energimærke. Det går ud over miljøet, for der er store mængder CO2 at spare, hvis husenes energimærker bliver forbedret med bare et enkelt trin, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

I Vesthimmerlands Kommune har 2.930 enfamiliehuse et dårligt energimærke (D-G), det svarer til 66 procent af alle energimærkede huse i kommunen. Også i Thisted, Frederikshavn og Morsø har ca. to ud af tre huse dårlige energimærker. På Læsø gælder det for 80 procent af alle energimærkede enfamiliehuse i kommunen.

Aalborg Kommune skiller sig mere positivt ud. Her har over halvdelen af enfamiliehusene et godt energimærke (A-C).

- Desværre er rigtig mange boligejere tilbageholdende med at energirenovere. Isolering af lofter, gulve og mure, nye tætte vinduer og døre med videre er ellers et stort plus for både pengepungen og klimaet, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Meget at spare
Dansk Byggeris analyse viser, at hvis et enkelt gennemsnitshus på 140 kvadratmeter med energimærke G bliver forbedret et hop opad til F, vil man kunne reducere udledningen af CO2 med mellem et og fem ton hvert år, afhængig af hvordan huset bliver opvarmet.

- Som husejer kan man altså gøre en stor forskel for miljøet ved at energirenovere sin bolig. Samtidig er det en god investering. En analyse fra Copenhagen Economics viser, at en bedre energiklasse gør et hus på 100 kvadratmeter cirka 50.000 kr. mere værd. Oven i kommer de penge, man sparer på varme. Så der burde ikke være så stor tøven, siger Michael H. Nielsen.

En beregning fra analysen, lavet i samarbejde med Statens Byggeforskningsinstitut, viser, at hvis alle enfamiliehuse i Danmark får rykket deres energimærke ét skridt op, fx fra energimærke D til C, vil man reducere udledningen af CO2 med 940.000 ton om året. Det svarer til omkring 3,3 procent af den reduktion af klimagasser, som Danmark mangler for at nå sit klimamål i 2030.

- En måde at gøre det mere attraktivt at energirenovere boligen kan være at ændre håndværkerfradraget, så den enkelte boligejer kan lægge fradrag fra flere år sammen og bruge dem på én gang til en større investering i klimavenlige forbedringer. Samtidig bør energimærkerne også moderniseres i takt med, at der bliver udviklet nye energivenlige løsninger, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.