Mange fynske kommuner lader private virksomheder stå for veje, parker og snerydning

De fleste kommuner på Fyn er villige til at overlade en stor del af opgaverne på det tekniske område som for eksempel drift og vedligeholdelse af kommunens veje, parker, grønne anlæg og snerydning til private virksomheder. Men der er store forskelle kommunerne imellem, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

Dansk Byggeri Fyn opfordrer de kommuner, der tøver, til at lade sig inspirere af dem, der udliciterer mest. For der er millioner at spare.

I gennemsnit er mere end 61 procent af de tekniske opgaver i de fynske kommuner lagt i hånden på private virksomheder. Det er den klart største procentdel, når man sammenligner med de andre landsdele og langt over landsgennemsnittet på lige omkring 45 procent.

- Det er dejligt at se, at de fynske kommuner lægger så stor en del af opgaverne ud til private, for der er ingen tvivl om, at øget konkurrence og udlicitering er med til at få de kommunale opgaver løst bedre og i langt de fleste tilfælde også billigere. Samtidig med at det skaber aktivitet og private arbejdspladser, siger formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen.

Store forskelle fra kommune til kommune

Den absolutte topscorer på Fyn er Odense Kommune, som udliciterer næsten 76 procent af de kommunale opgaver på det tekniske område. Efterfulgt af Nordfyns, Svendborg og Faaborg-Midtfyn kommuner, der alle ligger over 60 procent. Sløjest ser det ud i Kerteminde og Langeland kommuner, der lader private virksomheder varetage mindre end 40 procent af de tekniske opgaver.

- Det er ærgerligt, at nogle af vores kommuner stadig halter bagefter – både for kommunerne, der går glip af besparelser og vækst og for virksomhederne, der går glip af aktivitet og muligheden for at skabe flere arbejdspladser. Jeg håber, at kommunerne i bunden vil besøge de andre og høre om de fordele, der er ved at udlicitere mere på de tekniske områder, siger Dan Johansen.

Milliarder at hente

Dansk Byggeris beregninger viser, at det er store gevinster, kommunerne går glip af. Hvis alle kommuner skruer op for deres udlicitering af de tekniske opgaver, så den kommer op på niveau med de 10 procent bedste kommuner i landet, vil de fynske kommuner alene kunne spare over 31 millioner kr. om året.

- Penge, man kunne bruge til at investere i eksempelvis bedre indeklima i folkeskolerne, tiltrængte renoveringer af kommunale bygninger eller til at forbedre velfærden og eksempelvis ansætte flere pædagoger eller folkeskolelærere, siger formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen.

Formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen, lh@lh-gulve.dk, 20 12 52 55
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02