Mange danske børn har fri adgang til digitale enheder

Ifølge cybersikkerhedsfirmaet Bitdefenders seneste undersøgelse havde næsten en fjerdedel af de danske respondenters børn fri adgang til digitale enheder. Bitdefenders sikkerhedsekspert kommer derfor med syv tegn på, når der er brug for at sætte ind med forældrekontrol.

Bitdefenders seneste undersøgelse blandt 800 danske respondenter viste, at ud af dem, der var forældre, lod 24% deres børn have fuld adgang til computere og mobiltelefoner, mens 22% lod deres børn have fri adgang til tablets.

Børn bliver i dag født ind i den digitale tidsalder, og de har fra barnsben adgang til digitale enheder i langt højere grad, end nogle af os voksne havde i vores barndom. Derfor er der også nogle forældre, der har svært ved at følge med i, hvad deres børn foretager sig på nettet, og hvornår det er på tide at sætte ind.

Børn er sårbare på internettet

Bitdefenders sikkerhedsekspert, Bogdan Botezatu, forklarer, at børn er særligt sårbare på nettet: “Vi voksne bliver hele tiden ofre for svindlere, stalkere og andre cyberkriminelle. For børn er farerne endnu større, da de muligvis har endnu sværere ved at forstå, hvornår nogle forsøger at snyde dem, og hvornår de taler sandt.”

“Når vi sender vores børn ud i den fysiske verden,” fortsætter Botezatu, “siger vi til dem, at de ikke må tale med fremmede, at de skal følges med deres venner, passe på hinanden, osv. Men når det handler om internettet, er farerne ikke lige så indlysende, hverken for børn eller forældre. Derfor er det vigtigt, at følge med i, hvad dine børn laver og aktivere forældrekontrol på enhederne, uden at det selvfølgelig bliver til overdreven overvågning. Tal i stedet åbent med dit barn om, hvordan internettet både kan bruges til gode ting og onde ting, og at forældrekontrol er en måde, hvorpå du hjælper med at beskytte dem mod de onde.”

Forældrekontrol er en funktion, som de fleste digitale enheder kommer med i dag. Funktionen kan bl.a. blokere hjemmesider, som børnene ikke skal have adgang til, indstille skærmtider og rapportere om dit barns online aktiviteter, så du ved, hvad de laver, uden at skulle se dem over skulderen hele tiden.

Syv tegn på, at du som forælder skal sætte ind

Er du i tvivl om, hvornår forældrekontrol kan være en god idé, så kommer Botezatu her med syv tegn, som du skal være særligt opmærksom på, når det handler om dit barns digitale adfærd:

1. Dit barn sniger en enhed med sig ind på deres værelse og lyver om, hvor meget skærmtid der er brugt. Det er et almindeligt tegn hos børn, der selvfølgelig gerne vil have mere skærmtid. Men det kan også være tegn på skadelig adfærd.
  2. Dit barn begynder at halte efter med skolearbejde, deltager ikke i hjemlige gøremål m.m., for i stedet at bruge tiden på at være online.
  3. Barnet begynder at ignorere familiemedlemmer og virker nærmest opslugt af deres enhed i en sådan grad, at det begynder at have negativ indflydelse på familien.
  4. Dit barns browserhistorik afslører upassende hjemmesider.
  5. Dit barn skriver med en person, du ikke må få at vide, hvem er, eller du finder beskeder fra ukendte mennesker på dit barns enhed. Kan være et tegn på at dit barn kommunikerer med en fremmed.
  6. Dit barn deler alt for meget på sociale medier, har massevis af venner, de ikke kender i virkeligheden, og har offentligt tilgængelige profiler. Det udgør en stor risiko for deres privatliv, og især ift. folk med lyssky hensigter, som kan bruge alle informationerne til at lokke dit barn i en fælde.
  7. Dit barn virker udkørt – kan være et tegn på for meget skærmtid. Vi kender det også fra os selv, når vi sidder for lang tid foran skærmen, særligt inden sengetid, hvilket stresser vores hjerner, og vi får svært ved at sove. Det har konsekvenser for vores energiniveau dagen efter.