Mange brugte tiden i køkkenet under nedlukningen

Det plejer at gå den modsatte vej, når Madkulturen måler danskernes tidsforbrug i køkkenet. Men i maj måned, hvor Madkulturen tog temperaturen på danskernes mad- og måltidsvaner, var Danmark lukket ned på grund af corona. Derfor svarede danskerne heller ikke som de plejede. Mest markant er, at hele 27% brugte mere tid på aftensmaden under corona nedlukningen, end de normalt gør.
Det er første gang, at Madkulturens undersøgelse af danskernes tidsforbrug i køkkenet viser en stigning. Gruppen af danskere, der brugte mere end 45 minutter i køkkenet, blev næsten fordoblet fra 9% til 16%, imens de hurtigste, danskere der brugte under 15 minutter på aftensmaden, faldt fra 34% til 26% procent, viser undersøgelsen.
Det vækker glæde i Madkulturen, der står bag undersøgelsen.
”Noget godt er der kommet ud af nedlukningen. Jo mere tid vi bruger i køkkenet, jo større forståelse får vi, for det vi spiser. Det er vigtigt for vores egen sundhed, men også en forudsætning at vi eksperimenterer og lærer nye teknikker, hvis den danske madkultur skal rykkes mod en mere bæredygtig retning,” siger Judith Kyst, der er direktør for Madkulturen.
Det var især blandt børn og unge, at de største køkkenforandringer fandt sted. Børnene var således oftere med i køkkenet end normalt. Hele 34% af børnefamilierne lavede oftere mad med de små under nedlukningen end normalt. Og 24% oplevede, at børnene selv gik mere i køkkenet end normalt.
De nye resultater fra Madkulturen, der er en selvejende organisation under Miljø- og Fødevareministeriet, vækker også begejstring hos fødevareminister Mogens Jensen:
”Jeg er specielt glad for at se, at nedlukningen fik flere børn og unge i køkkenet. Nu skal vi holde fast i de gode vaner, da det er vigtigt for dansk madkultur, at børn og unge er i stand til at lave mad, ligesom det også er vigtigt for den enkeltes sundhed og velvære,” siger Mogens Jensen.
Bagning og snacks hittede
Derudover var det især inden for bagningen, at danskerne afprøvede nye ting under corona-nedlukningen. Hele 24% af danskerne bagte mere brød med gær end normalt, imens 12% prøvede ekstra kræfter med surdejen.
En stor forandring for mange danskere var snackvanerne og forbruget af øl, vin og spiritus. Her blev hverdag til weekend, viser undersøgelsen. Næsten hver tredje dansker spiste flere mellemmåltider og snacks under corona end normalt. 26% svarede også, at deres andel af usunde fødevarer var højere end normalt, ligesom 16% øgede deres alkoholindtag i forbindelse med aftensmaden.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte Kjeldberg KristensenPresse- & kommunikationsansvarlig
Tlf:20 80 44 79charlotte@madkulturen.dkBilleder
Links
Information om Madkulturen
Om undersøgelsen
'Madkultur i en krisetid' undersøger danskernes mad- og måltidsvaner under corona-nedlukningen. Særundersøgelsen sammenligner danskernes madvaner i maj 2020 med resultater fra Madkulturens øvrige årlige undersøgelser af danskernes mad- og måltidsvaner foretaget siden 2015.
Dataindsamlingen er foretaget af Epinion og beror på besvarelser fra i alt 2.261 respondenter.
Om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og Fødevareministeriet.
Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum