Dansk Byggeri

Malermestrene i Region hovedstaden må vente på at få en lærling

Del

I Region Hovedstaden er det ikke malerlærlingene, der mangler praktikpladser. Det er lige omvendt. Malermestrene i Region Hovedstaden skal gøre sig umage, hvis de vil have en lærling - for på erhvervsskolerne nærmer antallet af malerelever i skolepraktik sig nul.

Flemming Jacobsen, der er skolepraktikinstruktør på Erhvervsskolen Nordsjælland, har  stort set ingen timer, hvor han underviser malerlærlinge i skolepraktik. I stedet er han begyndt at hjælpe til i de almindelige timer.

- Lige nu har vi kun en enkelt elev i skolepraktik. De bliver revet væk, og den ene elev vi har nu, kan se frem til en praktikplads inden for højst to uger, siger han.

Til gengæld må flere malervirksomheder, som har kontakt med erhvervsskolens vente på at  at få en lærling.

- Malerne har ligesom mange andre fag i byggebranchen haft et rigtig travlt år. Derfor har vi et stigende antal antal virksomheder, der må vente på at få en lærling i øjeblikket, siger Flemming Jacobsen.

Erhvervsskoler og virksomheder samarbejder
Det er ikke kun i Nordsjælland, at malerlærlingene har travlt med at svinge penslen. På Erhvervsskolen TEC i København fortæller praktikcenterchef Bent-Ole Bohn, at de heller ikke har malere i skolepraktik.

- Hos TEC har vi endnu mere kontakt til virksomhederne end tidligere. Vi kender malermestrene og ved, hvilke typer af lærlinge de har brug for. På den måde sikrer vi, at vores elever hurtigere får den rette praktikplads, siger Bent-Ole Bohn.

Netop det gode samarbejde mellem virksomheder og erhvervsskolen er også en af grundene til, at det går så godt på Erhvervsskolen Nordsjælland, forklarer Flemming Jacobsen.

- Vi har et tæt samarbejde med virksomhederne, og det giver hurtigere praktikpladser til eleverne. Skulle det ske, at en elev kommer i skolepraktik, samarbejder vi også, siger han.

Det går den rette vej i Region Hovedstaden
Generelt viser de nyeste tal fra Undervisningsministeriet, at det går den rigtige vej i Region Hovedstaden. I oktober havde tømrerfaget eksempelvis 25 procent færre elever i skolepraktik end året før. Mens antallet af murerelever uden praktikplads var halveret fra 17 til 8.

- Det er rigtig godt, at flere elever kommer ud på en virksomhed og prøver kræfter med den hverdag, der venter dem efter skolen. Når det er sagt, skal vi stadig huske at arbejde benhårdt for, at de, der er tilbage i skolepraktik, også kommer ud og mærker arbejdstempoet og rutinerne, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Fra november 2017 - 2018 er antallet af elever inden for byggefagene i Region Hovedstaden faldet med 15 procent.  

Kontakter

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, mads@raaschou.as, 28 44 00 88
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Information om Dansk Byggeri

Dansk Byggeri
Dansk Byggeri
Nørre Voldgade 106
1358 København K

72 16 00 00https://www.danskbyggeri.dk/

Dansk Byggeri er erhvervs- og arbejdsgiverorganisation inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Med omkring 5.700 medlemmer spænder organisationen bredt geografisk og fagligt, og dækker alle led i byggeprocessen.

Dansk Byggeris hovedopgaver er at opnå erhvervspolitisk indflydelse, deltage i den offentlige debat, yde rådgivning og sikre overenskomster, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for beskæftigelsen og konkurrenceevnen.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Byggeri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Byggeri

Udskydelse af plan for infrastrukturen gør os fattigere14.8.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Trængslen på vejene stiger, og tog og busser fungerer ikke optimalt. Derfor er der brug for at fremskynde de store vej-, jernbane- og broprojekter – ikke at forsinke dem yderligere, mener Dansk Byggeri. Opfordringen kommer efter, at transportminister Benny Engelbrecht har meldt ud, at samtlige projekter nu skal regnes igennem igen for konsekvenser for klimaet. Og at det derfor vil tage længere tid at udarbejde en ny investeringsplan for infrastrukturen frem mod 2030.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum