DI - Dansk Byggeri

Maj blev første corona-måned med faldende omsætning i byggeriet

Maj blev den første måned under coronakrisen, hvor byggeriets omsætning lå lavere end i 2019, som var toppunktet af syv års opsving i bygge- og anlægsbranchen. Dansk Byggeri forventer et yderligere fald de kommende måneder, og at 2020 slutter med en samlet omsætning i byggeriet, der bliver lidt mindre end sidste år.

Danmark Statistiks tal viser, at omsætningen i byggeriet lå syv procent under niveauet samme måned sidste år. Bygge- og anlægsbranchen omsatte i maj for godt 23 milliarder kroner på hjemmemarkedet. Det er 1,8 milliarder lavere end i 2019.

Samlet for årets første fem måneder er der dog fortsat tale om et plus i omsætningen i byggeriet på 0,7 procent sammenlignet med januar-maj sidste år.

- Byggepladserne i Danmark blev heldigvis aldrig lukket ned som følge af corona. Byggeriet har derfor holdt næsen i sporet og strøm til værktøjet i foråret men i høj grad med opgaver, der allerede var i ordrebogen før coronapandemien ramte økonomien, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

- Derfor er det selvfølgelig også lidt bekymrende, men ikke helt uventet, at byggeriets omsætning i maj nu for første gang ligger markant under den tilsvarende omsætning fra 2019. Men det er næppe den sidste måned, hvor årets omsætning ligger lavere end sidste års, siger Bo Sandberg.

De allerstørste og de allermindste forhindrer stort omsætningsfald
Meget tyder på, at de allerstørste og allermindste bygherrer tilsammen sikrer, at bygge- og anlægsbranchen foreløbig har klaret sig hæderligt gennem coronaperioden.

- De offentlige bygge- og anlægsprojekter kører videre og er tilmed allerede blevet mærkbart oprustet som følge af det suspenderede anlægsloft i kommunerne. Hertil kommer at private boligejere har brugt hjemmearbejdsperioden og dele af rejsebudgettet til at sætte gang i nye boligrenoveringer. Til gengæld er der et midterfelt af konjunkturfølsomme opgaver fx indenfor erhvervsbyggeri, som er negativt påvirket af corona, siger Bo Sandberg.

Nogle brancher oplever stadig et fald på mellem 60 og 80 procent af omsætningen
Zoomer vi ud på det samlede erhvervslivs omsætning på hjemmemarkedet, lå den både i april og maj ca. ni procent lavere end i samme periode sidste år.

- Selvom forbrugerforventninger og enkelte andre nøgletal tyder på bedring i dansk økonomi, så er omsætningen langt fra tilbage på niveauet fra før coronapandemien, siger Bo Sandberg.

I maj lå omsætningen på de hårdt plagede hoteller og restauranter stadig 57 procent under niveauet i 2019, og allerværst ser det ud i den tvangslukkede kultur- og fritidssektor med et omsætningsminus på 80 procent.

Lidt større usikkerhed i omsætningsstatistikken
Danmarks Statistiks omsætningstal er behæftet med større usikkerhed end normalt, da en del af de politiske hjælpepakker er at udskyde momsindbetalingsfrister og kredittider.

- Længere momsfrister og kredittider er et godt, nødvendigt og klassisk krisehåndtag, der er positivt for virksomhedernes likviditet. Men det betyder, at omsætningsstatistikken bliver mere usikker, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

72 16 00 00http://Danskbyggeri.dk

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Vesthimmerland investerer over dobbelt så meget som Brønderslev28.10.2020 05:00:00 CETPressemeddelelse

Mens Vesthimmerland og Thisted har investeret i omegnen af 3.000 kr. pr. indbygger i renovering og nybyggeri af f.eks. børnehaver, plejehjem og ny asfalt, så har Brønderslev og Frederikshavn kun brugt godt 1.200 kr. pr. indbygger. Nordjylland er den landsdel, hvor kommunerne i gennemsnit investerer mindst pr. indbygger i byggeri, renovering og anlæg, viser nye tal. Det er godt at være fornuftig, men skoler, sportshaller og veje må ikke forfalde, mener DI Dansk Byggeri Nordjylland.