Madspildssucces udvider med flere butikker

En rekord god sommer med mange kunder og et stort varesortiment får nu Folkekirkens Nødhjælp til at åbne flere Wefood-butikker rundt om i Danmark. Butikkerne sælger bl.a. varer, der er overproduceret, gået ud af sæson eller har brudt emballage, og overskuddet går til at bekæmpe sult i verdens fattigste lande.
Foto: Mikkel Østergaard/Folkekirkens Nødhjælp

Hver dag smider vi i Danmark knap 2000 tons mad ud. Det gør både ondt på klimaet, på samvittighedskontoen og ikke mindst på pengepungen, og derfor går flere og flere til kamp mod madspild.

Det mærker Folkekirkens Nødhjælp, som har stor succes med butikskæden Wefood og derfor ønsker at åbne flere butikker.

”Vi kan se, at der er en forbrugerrevolution i gang, hvor danskerne bliver mere og mere bevidste om, hvilken forskel de selv kan gøre i deres hverdag. Vi har haft en rekord god sommer med rigtig mange kunder, og vi vil gerne udvide konceptet. Derfor planlægger vi at åbne endnu en butik i efteråret og forhåbentlig to butikker i 2020,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Redder mange tons mad fra skraldespanden

Folkekirkens Nødhjælp slog i 2016 dørene op til den første Wefood-butik, og i dag driver organisationen tre butikker i henholdsvis København og Aahus. Wefood bekæmper madspild ved at sælge varer, som konventionelle supermarkeder ofte kasserer. Varer, som er forkert mærket, har brudt emballage eller har overskredet sidste holdbarhedsdato. Men også sæsonvarer og andre varer, der er gået ud af sæson eller blevet produceret i for store mængder. Butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til verdens fattigste.

”Med Wefood kan man som forbruger gøre en forskel i sin hverdag, som også er til gavn for mennesker i nød. I 2018 indtjente butikkerne 1,2 millioner kroner, og der blev solgt 173,5 tons varer. Dermed er det ikke kun kunderne og vores gode frivillige, som er med til at minimere madspild og bekæmpe sult i verden. Det er også de mange virksomheder, landmænd og supermarkeder, som vælger at donere deres overskudsvarer til Wefood, der gør en forskel og er med til at sikre, at vi har gode og attraktive varer i vores butikker, ” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Vigtigt skridt i kampen mod madspild

En vigtig leverandør er Salling Group, der står bag føtex, Bilka og Netto. Salling Group donerer overskydende varer fra deres butikker til Wefood-butikkerne og er glade for, at Folkekirkens Nødhjælp ønsker at udvide med flere butikker.

”Madspild er en kæmpe klimasynder. Derfor har vi i Salling Group stor fokus på at nedbringe vores madspild. Vi har formået at nedbringe madspildsprocenten i føtex, Netto og Bilka med 42.5% siden 2014, og vi arbejder målrettet på at gøre det endnu bedre. Men uanset hvor fokuseret vi arbejder, vil der altid være varer til overs i vores butikker. Derfor er vi meget glade for, at vi gennem partnerskaber kan sikre, at mindst mulig mad bliver smidt ud, men i stedet får værdi fx i Wefood-butikker og hjemme i køkkenet. Derfor stort tillykke med den nye Wefood-butik, den er endnu et vigtigt skridt i kampen mod madspild," siger Annette Juhler Kjær, der er direktør for Public Affairs, Kommunikation og CSR i Salling Group.

Hvor de næste Wefood-butikker skal placeres er stadig uvist, men Folkekirkens Nødhjælp ønsker, at Wefood skal være landsdækkende og leder derfor efter lokaler flere steder i landet. Ligesom de tre nuværende butikker skal åbningen af kommende Wefood-butikker finansernes ved hjælp af Wefood-aktier.

”Vi har brug for ny kapital, da vi ikke ønsker at bruge penge, som ellers skulle gå til verdens fattigste. En Wefood-aktie koster 100 kroner og giver dig et fysisk bevis på, at du støtter kampen mod madspild; at du er en del af en folkelig bevægelse,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

For yderligere information:

Christina Pedersen,
Journalist i Folkekirkens Nødhjælp
M: 28744669
E: chpe@dca.dk

Foto: Mikkel Østergaard/Folkekirkens Nødhjælp
Foto: Martin Schubert/Folkekirkens Nødhjælp
Foto: Martin Schubert/Folkekirkens Nødhjælp

Sportens verden spist af med halvt ton overskudsris24.4.2024 15:31:20 CEST | Pressemeddelelse

Flere end 1.000 deltagere ved Idrætsmødets konference i Aalborg får i disse dage serveret 540 kg. økologiske ris og krydderipasta fra madspildssupermarkedet Wefood, som Folkekirkens Nødhjælp driver. Det flugter med Idrætsmødets fokus på klima og bæredygtighed, som i år diskuteres i en række paneldebatter og workshops. Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær er glad for samarbejdet med Idrætsmødet og Restaurant AKKC by MEST i Aalborg Kongres & Kultur Center, der bidrager til at bekæmpe madspild ved at bruge økologiske ris og krydderipastaer fra Wefood-supermarkedet i Aalborg til at bespise idrættens organisationer, deltagende kommuner, universiteter, politikere, ngo’er osv. “Det er et konkret og bæredygtigt indspark på Idrætsmødet, at AKKC by MEST bruger overskudsvarer fra Wefood i menuen til deltagerne,” siger Jonas Nøddekær, konstitueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, der selv deltager i en række debatter om idrættens ansvar i forhold til klima og

Folkekirkens Nødhjælp kickstarter klimatopmøde i København18.3.2024 14:15:28 CET | Pressemeddelelse

I denne uge mødes en lang række af verdens klimaministre til topforhandlinger i Danmark ved det årlige ’Copenhagen Climate Ministerial’. Dagen før forhandlingerne officielt går i gang, samler Folkekirkens Nødhjælp, i samarbejde med Concito og internationale partnere, ministre, topembedsmænd og førende klimaorganisationer fra hele verden til klimadiskussioner for at sikre finansiering til klimatilpasning i det globale syd. ”Vi er glade for at kunne samle så mange ministre og eksperter i samme rum i vores lokaler i København, så vi kan levere vigtige klimabudskaber op til de officielle forhandlinger senere på ugen. Det er vigtigt, at regeringer i hele verden sætter handling bag løftet om flere midler til at hjælpe verdens mest udsatte befolkninger med at tilpasse sig en kogende klode”, siger Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær. Ifølge Jonas Nøddekær er behovet for klimatilpasning i det globale syd akut. ”Klimaforandringerne medfører nye udfordringer for me