Madkulturen

Madlavningen er under stort pres

Del

Efter en kort opblomstring i danskernes madlavning under corona-nedlukningerne, er vi nu vendt tilbage til en fortravlet madkultur. Tiden i køkkenet er knap, færre måltider er hjemmelavede, og børnene er sjældnere med i køkkenet

Vores madkultur udspiller sig i en travl hverdag, hvor det hjemmelavede måltid stadig oftere må vige for hverdagens andre gøremål. Det fremgår klart af Madkulturens årlige undersøgelse af danskernes madvaner, som udkommer i dag. Færre aftensmåltider bliver lavet hjemme i køkkenerne, og når de gør, er erde mindre hjemmelavede end tidligere. Tre ud af fire måltider ertilberedt med brug af convenience, der kan være alt fra frysepizza til færdigsnittet kål. 

 ”Udviklingen væk fra hjemmelavet mad er overordnet set dårligt nyt for velsmag, sundhed og klimahensyn.For på de parametre vinder den hjemmelavede mad, viser undersøgelsen. Men samtidig ser vi en udvikling af gode convenience-produkter, der faktisk understøtter madlavningen frem for at erstatte den. De kan være med til at lette madlavningen, uden at vi fjerner os helt fra råvarerne og opgaverne i køkkenet”, siger Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen. 

Børnene er mindre med i køkkenet 

Tid spiller en afgørende rolle for vores indsats i køkkeneti en travl hverdag. Over halvdelen af os planlægger, hvad vi skal spise samme dag – og hver fjerde først, når vi er blevet sultne. 

Mange savner opfindsomhed, og de fleste holder sig til velkendte retter, der kan laves på kort tid. Det betyder også, at færre giver sig tid til at inddrage børnene i madlavningen. På en typisk aften er det nu mindre end hver tiende børnefamilie, der har børn med i køkkenet. 

”Det er meget bekymrende, at vi ikke får givet en god kultur for madlavning videre til vores børn. For løsningen på store udfordringer som klimakrise, fødevareusikkerhed og folkesundhed afhænger på mange måder af, at nutidens børn og unge bliver klædt på til at træffe gode madvalg”, mener Judith Kyst. 

Særlig vigtigt i krisetider 

En stærk kultur for madlavning er afgørende i forhold til flere aktuelle kriser,som kalder på omstilling af madvanerne. Det gælder ikke mindst klimakrisen. 

“Madkulturens undersøgelse viser, at syv ud af ti danskere gerne vil spise mere klimavenligt.Ogfor at omsætte dettil praksisskal vi ikke kun have viden og motivation, men ogsåerfaringer og rutine i madlavning”,forklarer Judith Kyst. 

Det gælder fx, hvis kødet skal spille en mindre rolle i aftensmåltiderne. På det punkt matcher danskernes evne til at omstille sig ikke voresambitioner, hvilketviser sig ved, at vi i 2022 spiser kød til aftensmad lige så ofte som for syv år siden. 

Samtidig har vi som forbrugere sværeres ved at vurdere indholdet og kvaliteten af convenience- produkterne jo mere færdiglavede de bliver, og halvdelen af os finder det umuligt at afgøre, om vores færdigret er klimavenlig eller ej. 

”Både når det handler om klimakrise og stigende fødevarepriser er det afgørende, at vi har erfaring med madlavning og en fornemmelse af råvaren, så vi kan omstille og udskifte, uden at det går ud over sundheden og glæden ved maden”, slutter Judith Kyst.

MADKULTUR22

Madkultur22 udgives af Madkulturen, der er en videns- og forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevare, Landbrug og Fiskeri.

Årets undersøgelse har fokus på madlavningen og bygger på 2.158 besvarelser fra et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Madkulturen

Madkulturen
Madkulturen
Maglegårdsvej 12
4000 Roskilde

http://www.madkulturen.dk

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Vores mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse store samfundsudfordringer. Det gør vi gennem partnerskaber og projekter, som øger danskernes muligheder og færdigheder i relation mad og måltider. Læs mere på madkulturen.dk.

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum