DI - Dansk Industri

’Made in Denmark’ gør kur til Japan

Del

I dag indtager 55 danske virksomheder, med kronprinsparret i spidsen, Japans hovedstad Tokyo. Målet er at få endnu flere japanere til at se mod Danmark, når de optimerer plejen på sygehusene, fylder indkøbskurven op og indretter deres hjem.

Som den tredjestørste økonomi i verden rummer Japan store muligheder for danske virksomheder. I 2016 eksporterede vi for godt 22 mia. kr. til Japan, og det gør landet til Danmarks 11. største eksportmarked. Dermed overstiger vores eksport til Japan vores import fra landet, som sidste år var på godt 6 mia. kr. Men der er meget mere at hente, vurderer DI. Særligt set i lyset af at EU og Japan er blevet enige om en frihandelsaftale, der vil lette adgangen til det japanske marked.

- Med den nye frihandelsaftale mellem EU og Japan bliver adgangen til det japanske marked markant bedre. Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra Japan, fordi det har været et svært marked med mange barrierer. Men det bliver der lavet om på, når aftalen træder i kraft. Vi forventer, at eksporten kan stige med op til 50 pct., siger adm. direktør Karsten Dybvad, Dansk Industri.

I disse dage deltager 55 danske virksomheder inden for sundhed, fødevarer og design i et stort eksportfremstød i Tokyo for at styrke samhandlen med Japan. H.K.H. Kronprinsesse Mary og H.K.H Kronprins Frederik er i spidsen for fremstødet og bliver ledsaget af udenrigsminister Anders Samuelsen, sundhedsminister Ellen Trane Nørby, miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og kulturminister Mette Bock.

Stor interesse for luksusprodukter

I dag eksporterer ca. 1.300 danske virksomheder til Japan, men mange flere forventes at følge efter, når frihandelsaftalen træder i kraft inden for de næste par år. Her venter dem et marked med en forkærlighed for luksusvarer, som udgør langt størstedelen af vareeksporten. Der venter dem også japanske kunder med et helt særligt øje for detaljen.

- Skal man handle med Japan, skal man være beredt på en kultur, hvor fejl er udelukket. Det gælder både små og store funktionsfejl ved en vare, men også en sjusket indpakning som for eksempel et mærkat, der er sat skævt på. Og så har det meget stor vægt, at kunderne kan stole på, at de får, hvad de betaler for.Og det får de, når de handler med Danmark, siger Karsten Dybvad. 

Følg os på:

    

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt pressekonsulent Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, jofs@di.dk

Billeder

Links

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1787 København V

3377 3377http://di.dk/

Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.

DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum